4 گرم از ماده پرکننده دندان که قیمت آن تا یک سال پیش ۹ هزار تومان بود، هم‌اکنون 140 هزار تومان شده است.

قیمت ماده‌ پر کردن دندان ۱۵برابر شده است

سلامت نیوز : اکبر فاضل در گفت‌و‌گو با فارس افزود: این افزایش قیمت در حالی است که مصرف مواد دندانی در کشور بالاست و با یک حساب سرانگشتی با توجه به وجود 30 هزار دندانپزشک در کشور و مصرف سالانه آنها رقم بالایی صرف این مواد دندانی می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که صنایع نفت، پتروشیمی و پلیمر به خوبی فعالیت می‌کنند و تمام امکانات را برای تولید این مواد در کشور داریم اما نیازمند ارتباط بین بخشی در این موضوع هستیم.

فاضل گفت: حداقل سالی 5 میلیون دلار بابت خرید این کامپوزیت از کشور خارج می‌شود و اگر مواد دیگری مانند باندینگ را به آن اضافه کنیم رقم بسیار بالایی به دست می‌آید.

دبیر تخصصی شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: تا کی باید مصرف‌کننده باشیم در حالی که مراکز رشد، دانشمند و مواد خام لازم را در کشور داریم. هر چیزی که به آن دسترسی نداشته باشیم از سوی سایر کشورها قیمتش را بالا می‌برند و چنانچه تولید داخل داشته باشیم برای کارشکنی قیمت محصول مشابه را در بازار پایین می‌آورد تا محصول ایرانی ضرر کند.

فاضل گفت: به همین منظور به دنبال ایده‌های نو و تولید محصولاتی با کیفیت که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد باید تولید کنیم و محصولی که ارز بیشتری خارج می‌کند را در دستور تولیدات خود قرار دهیم که البته در حوزه نانو اقداماتی را انجام داده‌ایم.

دبیر تخصصی شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت در مورد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: این مراکز حلقه بین تفکر علمی، محصول و تولیدکننده هستند تا محصول صنعتی را قابل عرضه و سرمایه‌گذاری در بازار کنند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی این مراکز مصوب و ابلاغ شده است افزود: محل این مراکز پژوهشکده علوم دندانپزشکی ابن‌سینا و دانشگاه علوم پزشکی تهران است که مجوز مراکز رشد را دریافت کرده‌ایم و هر فردی که ایده‌ای جدید داشته باشد می‌تواند به صورت کار تحقیقاتی ایده خود را مطرح کند.

فاضل ادامه داد: جدول زمان‌بندی، روش، نوع محصول، ارزش افزوده ایده و کیفیت محصول مشخص می‌شود تا ارزیابی شود قابل رقابت با محصولات خارجی خواهد بود یا خیر.

وی افزود: اولویت با محصولاتی است که بتوانیم از طریق آن به خودکفایی برسیم چرا که هم اکنون به دلیل تحریم‌ها با تنگناهایی مواجه‌‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha