سلامت نیوز : رییس انجمن مددكاران اجتماعی كشور گفت:‌ برخوردهای اخیر با اراذل و اوباش تنها به زیر زمینی شدن آسیب ها و جرائم می انجامد و در پرونده اخیر محاكمه اراذل و اوباش دیدیم كه دو تن از این افراد سابقه زندان داشته اند پس دیوارهای زندان چاره و درمان آسیب ها و معضلات اجتماعی نیست.

سید حسن موسوی چلك در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار كرد:‌ موضوع جرائم اجتماعی موضوعی است كه همه جوامع به آن دچار هستند و هر جامعه ای برای كنترل آن راهكارهای مختلفی را از پیشگیری تا مجازات پیش بینی می كند.

وی ادامه داد: كشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته باید بررسی شود كه چه رویكردی در كشور ما نتیجه مطلوبی دارد.

رییس انجمن مددكاران اجتماعی گفت: قوه قضاییه و ناجا بر اساس قانون به وظایف خود عمل می كنند منتهی باید جواب این سوال را بدهند كه انتخاب این رویكردها تا به امروز چه تاثیری در حل معضلات اجتماعی داشته است و چقدر توانسته امنیت را به جامعه برگرداند و افراد مجرم را از ارتكاب مجدد جرم بازدارد.

موسوی چلك ادامه داد: ما زمانی معتادان را اعدام كردیم‎؛ آیا اعدام معتادان باعث شد تا افراد كمتری به سمت اعتیاد گرایش پیدا كنند و یا سن اعتیاد امروز در كشور پایین آمده است؟!

وی اضافه كرد: امروز شاهدیم كه مواد مخدر خطرناك تر توسط افرادی كه به سمت استعمال مواد سوق پیدا می كنند استفاده می شود.

رییس انجمن مددكاران اجتماعی با بیان این مطلب كه در كشور ما طرح های متعددی برای مقابله با جرائم اجتماعی اجرا شد، گفت: در مواجهه با اراذل و اوباش طرح‌های زیادی اجرا شده است و از زمان حضور كمیته تا تشكیل مبارزه با منكرات و ایجاد گشت ارشاد طرح های متعددی توسط سازمانها و متولیان این امر اجرا شد اما باید امروز بررسی شود كه این رویكردها چه تاثیری داشته است.

موسوی چلك اظهار داشت: ما امروز نمی توانیم بگوییم كه این برخوردها به كاهش فساد انجامیده است و نمی توان گفت كه پرونده های جرم در قوه قضاییه كاهش یافته است و آمار زندانیان ما كم شده است.

وی تاكید كرد: علنی شدن برخوردها و حضور اراذل و اوباش در ملا عام تاثیرگذاری پایدار نداشته است و به همین دلیل طرح های ضربتی در برخورد با این افراد اجرا می شود.

وی با اشاره به شرایط سنی اراذل و اوباش گفت: در همین جریان دستیگری‌های اخیر اگر تاملی كنیم متوجه می‌شویم كه این افراد زیر سی سال هستند و در این ارتباط باید به آسیب شناسی بپردازیم كه چرا جوان زیر سی سال ما به این سمت می روند.

این مددكار اجتماعی تاكید كرد: ما شاهدیم كه سرقت‌های خرد افزایش پیدا كرده است و این سرقت ها به دلیل نیاز آنی به پول است و جرائم اینچنین معلول شرایط اقتصادی است و شرایط سخت اقتصادی به افزایش جرائم اجتماعی می انجامد.

وی تصریح كرد: تامل بر مصاحبه ها و سخنرانی های مسئولین عمق مسائل را نشان می دهد و اعلام فراوانی پرونده های قضایی و اعلام افزایش سرقت های خرد نشان می دهد كه چه میزان سایر مولفه بر افزایش جرائم تاثیرگذار بوده است.

به گفته رییس انجمن مددكاران اجتماعی‎؛ برخوردهای اخیر با اراذل و اوباش تنها به زیر زمینی شدن آسیب ها و جرائم می انجامد و در پرونده اخیر محاكمه اراذل و اوباش دیدیم كه دو تن از این افراد سابقه زندان داشته اند و این موضوع نشان می دهد كه دیوارهای زندان چاره و درمان آسیب ها و معضلات اجتماعی نیست.

موسوی چلك افزود: شدید ترین مجازات در كشور ما قبل از اعدام محكومیت به حبس است؛ آیا زندانیان ما در دوران حبس تغییر كرده اند و تحث تاثیر زندان از ارتكاب جرم خودداری می كنند و یا این افراد را نسبت به ارتكاب جرم جری تر كرده است؟

وی خاطر نشان كرد: توجه به موضوع نشاط اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی یكی از راههای مقابله با تكرار جرم است و باید برای مقابله با افزایش جرائم مسئولان دغدغه حل موضوع را داشته باشند اما متاسفانه مسئولان در این رابطه دغدغه ای ندارند.

موسوی گفت: تا زمانی كه تاثیرگذاری سایر حوزه ها نظیر اقتصاد و فرهنگ در حوزه اجتماعی بررسی نشود و مورد توجه ویژه قرار نگیرد، باید همچنین شاهد گسترش و تنوع آسیب های اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی كه امروز به عنوان اراذل و اوباش دستگیر شدند به خواست خود در این مسیر قرار نگرفتند و شرایط جامعه آنها به این سمت سوق داد و اینها یك شبه اراذل و اوباش نشدند.

موسوی با اشاره به ضرورت مطالعه آسیب های اجتماعی تاكید كرد: به جای آنكه بیاییم درب كلانتری ها را به روی مردم باز كنیم باید دسترسی مردم به مددكاران اجتماعی افزایش پیدا كند تا استفاده از خدمات مددكاران اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: بسیاری از این اراذل و اوباش قربانی شرایطی هستند كه خود در ایجاد این شرایط نقشی نداشتند و هیچكدام از این افراد ذاتا اراذل و اوباش نبودند و اگر صادقانه به موضوع نگاه كنیم، محیط اجتماعی محوری ترین نقش را در اوباش گری این افراد داشته است اما مسئولان نباید رویكردی را انتخاب كنند كه افراد را به مسیر های بدتر سوق بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha