سلامت نیوز : رییس اداره ژنتیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره لایحه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون فرهنگی دولت برای "اجباری شدن مشاوره ژنتیک"، گفت: در این زمینه دولت از ارگان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت نظرخواهی کرده و وزارت بهداشت مخالفت خود را اعلام کرده است.

دکتر اشرف سماوات در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر ضرورت طرح مباحث تخصصی پزشکی از سوی وزارت بهداشت، گفت: اگر حلقه‌های یک خدمت درست تشکیل نشود، استاندارد نباشد و بر اساس اصول به مردم ارایه نشود، شکست آن برنامه خدمتی قطعی است و نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم نخواهد داشت.

تنها متولی عرضه خدمات آزمایشگاهی، تشخیص، درمان و مشاوره ژنتیک، وزارت بهداشت است

وی تاکید کرد: مشاوره ژنتیک یک حلقه از زنجیره پیشگیری ژنتیک است نه تمام آن، تنها وزارتخانه‌ای که می‌تواند متولی عرضه خدمت مشاوره ژنتیک در کشور باشد و براساس رسالت سازمانی وظیفه و ساز و کار کامل عرضه خدمات پیشگیری ژنتیک را داشته باشد و بتواند بر نحوه عرضه خدمت نظارت کند، وزارت بهداشت است. این وزارتخانه بر اساس قانون تشکیلات و وظایف، متولی آموزش پزشکی و عرضه خدمات آزمایشگاهی، تشخیص ژنتیک، درمان و مشاوره ژنتیک است.

برخی سازمان‌ها به جای پرداختن به رسالت اصلی خود، با عرضه بخشی از یک خدمت تحت پوشش سازمان دیگر، به عرضه جامع خدمات لطمه می‌زنند

سماوات در این باره ادامه داد: وزارت بهداشت با "مطالبه کنندگان خدمات پزشکی روبروست" و باید پاسخگو باشد. اگر خدمات به مردم در جایگاه اصلی خود و به صورتی کامل ارایه شود مردم به حق واقعی‌شان می‌رسند، در غیر این صورت خدمات نتیجه بخش نیست و مردم هزینه می‌کنند و دچار سرگردانی و بی اعتمادی می‌شوند. این درحالیست که برخی سازمان‌ها به جای پرداختن به رسالت‌های سازمانی و اصلی با عرضه بخشی از یک خدمت از خدمات تحت پوشش سازمان دیگر به عرضه جامع و یکپارچه زنجیره خدمات لطمه می‌زنند. در این شرایط مردم صدمه می‌بینند و منابع نیز هرز می‌رود.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با اشاره مجدد به قانون تاسیس وزارت بهداشت تاکید کرد: دستورالعمل چگونگی عرضه و نظارت بر خدمات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است و هرگونه اقدام در زمینه‌های پزشکی ازجمله مشاوره ژنتیک بدون هماهنگی با واحدهای تابعه مرتبط در وزارت بهداشت غیرصحیح و خلاف قانون (مادر) یاد شده است؛ هیچ قانون یا آئین‌نامه پایین دستی نیز نمی‌تواند "قانون مادر" را نقض کند.

سماوات در این باره ادامه داد: پیشگیری ژنتیک بیماری‌ها، شامل شناسایی موارد در معرض خطر، ارجاع برای مشاوره ژنتیک قبل و پس از تشخیص، تشخیص ژنتیک و مراقبت ژنتیک در هر نوبت بارداری در خانواده است. این روند برای بیماری تالاسمی و فنیل کتونوری در حال حاضر در حال انجام است و کلیات آن در نظام سلامت ادغام شده است.

وی افزود: در حال حاضر با ارائه برنامه ژنتیک اجتماعی، بیماری‌های ژنتیکی در اولویت، در قالب یک بسته جامع با مدیریت نوین و مشترک تدوین شده و آماده اجراست. بر این اساس مشاوران ژنتیک مستقر در مراکز بهداشتی درمانی در سراسر کشور آموزش‌های تخصصی شش ماهه را طی می‌کنند و در دوره‌های دوماهه با برگزاری آزمون، گواهی پایان دوره را دریافت می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امتیازاتی برای مشاوران ژنتیک در نظر گرفته شده که با طی کردن دوره‌های یاد شده و اجرای تعهد خدمت از این امتیازها برخوردار می‌شوند.

"مشاوره اجباری" معنی ندارد

پیشگیری بیماری‌های ژنتیک در برنامه پزشک خانواده تلفیق شده است

دکتر سماوات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر طرح موضوع اجباری شدن مشاوره ژنتیک گفت: "مشاوره اجباری" ‌معنی ندارد. روح مشاوره با اجبار در تناقض است. علاوه بر آن با اجباری کردن مشاوره، پیشگیری‌ بیماری‌های ژنتیک انجام نمی‌شود بلکه عرضه خدمات ژنتیک به صورت جامع و سیستمی شامل شناسایی موارد در معرض خطر و ارجاع سازمان یافته آنها به مراکز تشخیصی و درمانی همراه با مشاوره ژنتیک مبتنی بر تشخیص صحیح و بالاخره مراقبت ژنتیک در طول باروری به شکل ادغام یافته در نظام یکپارچه سلامت می‌تواند مانع بروز بیماری‌های ژنتیک شود.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: اکنون اقدامات مربوط به پیشگیری بیماری‌های ژنتیک در برنامه پزشک خانواده تلفیق شده است و سوالات ژنتیک برای شناسایی افراد در معرض خطر، هنگام ویزیت پایه از جمعیت تحت پوشش هر پزشک پرسیده می‌شود. مباحث ژنتیک در معاینات بدو ورود به مدرسه و در شناسنامه سلامت دانش آموزان و بسته کودکان (کوک سالم، کودک ناخوش) و شناسنامه الکترونیک سلامت و همچنین سایر برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت تلفیق شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha