دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 65046

سلامت نیوز : رییس انجمن علمی سرطان زنان ایران، ضمن تاکید بر ضرورت انجام غربالگری سرطان‌های زنان و لزوم پیشگیری از بروز این بیماری‌ها عنوان کرد: علیرغم سیر فزاینده ابتلا به سرطان پستان، آگاهی زنان در خصوص این بیماری ارتقاء یافته است.

دکتر اعظم‌السادات موسوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به لزوم انجام غربالگری سرطان‌های زنان اظهار کرد: سرطان‌های پستان، تخمدان و گردنه رحم یا سرویکس از جمله سرطان‌هایی‌ هستند که زنان را گرفتار می‌کنند اما می‌توان با انجام غربالگری، آنها را در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال لازم است افراد پرخطر چون کسانی که بستگان درجه یک آنها مبتلا به سرطان تخمدان هستند یا خودشان سرطان پستان دارند، یک مرتبه در سال برای انجام معاینات و تست‌های تشخیصی به پزشک مراجعه کنند.

رییس انجمن علمی سرطان زنان با بیان اینکه البته شیوع سرطان تخمدان در کشور بالا نیست، اظهار کرد: از هر صد زن با فرض اینکه تا 80 سالگی عمر کنند، دو نفر به این نوع از سرطان مبتلا می‌شوند.

موسوی افزود:‌ اما اهمیت غربالگری در این نوع سرطان این است که در ابتدای بیماری علائم مشخصی ندارد و در مراحل پیشرفته تظاهر می‌کند و متاسفانه در مراحل پیشرفته دیگر اقدامات درمانی چندان موثر نخواهد بود. علاوه بر این هنوز روش موثری برای غربالگری عمومی وجود ندارد، ولی سونوگرافی و برخی معاینات خاص برای تشخیص بیماری در افراد پرخطر امکان پذیر است.

وی درباره سرطان سرویکس نیز گفت: پروتکل وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان سرویکس به علت شیوع ابتلای پایین برداشته شد. اما هر شخصی در صورت لزوم می‌تواند آزمایشات مربوط را انجام دهد.

رییس انجمن علمی سرطان زنان افزود:‌ سالانه نیم میلیون نفر در جهان به سرطان سرویکس دچار می‌شوند. رفتارهای پرخطر جنسی یکی از علل عمده زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری است.

موسوی همچنین به سرطان پستان به عنوان شایع‌ترین سرطان زنان اشاره و اظهار کرد:‌ سرطان پستان در دهه اخیر رشد صعودی داشته است، با این وجود آگاهی زنان در خصوص این بیماری ارتقاء یافته است و بسیاری در صورت مشاهده علائم مشکوک به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: علیرغم اینکه شیوع سرطان پستان در کشور بالاست، هنوز نتوانسته‌ایم یک غربالگری سراسری را در کشور انجام دهیم. توصیه اکید ما این است که زنان بعد از ازدواج و دختران بعد از سن 21 سالگی برای غربالگری بیماری‌های دستگاه تناسلی مراجعه کنند و زنان بالای 40 سال هم غربالگری سالانه این بیماری‌ها را مدنظر داشته باشند.

رییس انجمن علمی سرطان زنان تاکید کرد:‌ مسلما کنترل رفتارهای جنسی، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی، تغذیه خوب، ورزش، کاهش استرس و به طور کلی روش زندگی مطلوب نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دستگاه تناسلی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha