سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بیماری«کبد چرب»هیچ نوع علائم بالینی ندارد و بیمار تا زمانی که به مرز نارسایی کبد نرسیده باشد، متوجه آن نمی‌شود.

دکتر سیامک خالقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بیماری کبد چرب به دلیل رسوخ چربی در کبد به وجود می‌آید و چون این عمل به آرامی صورت می‌گیرد، درد و علائم بالینی ندارد اما در صورتی که بیماری پیشرفت کرده و باعث نارسایی کبد شده باشد، بیمار احساس سنگینی و درد در ناحیه سمت راست شکم خود خواهد داشت.

وی مراحل پیشروی بیماری را این گونه توضیح داد: در ابتدا فقط رسوخ چربی صورت می‌گیرد که آسیبی به سلول‌های کبدی نمی‌زند، اما در مراحل بالاتر التهاب، بافت کبد به تدریج باعث تخریب کامل کبد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در اغلب موارد کبد چرب در مراحل اولیه باقی می ماند و فقط تعداد کمی درگیر مشکلات کبدی می‌شوند، اظهار کرد: از آنجایی که این بیماری به دلیل تغییراتی که در الگوی رژیم غذایی مردم جامعه به وجود آمده، می‌تواند شیوع داشته باشد، بنابراین همان تعداد کم در موارد پیشرفته هم ممکن است تعداد زیادی از افراد را درگیر کند.

وی دلایل موثر «کبد چرب» را چاقی و اختلال در چربی خون دانست و گفت: در افرادی که به بیماری قند مبتلا هستند، امکان ابتلا به کبد چرب هم افزایش می‌یابد، علاوه بر این مصرف الکل هم می‌تواند تاثیر زیادی بر این بیماری بگذارد.

خالقی با اشاره به راه‌های تشخیص «کبد چرب»، افزود: در اکثر موارد فرد به دلایل دیگری آزمایش داده یا سونوگرافی شکم داشته، اما متوجه این بیماری می‌شود. در سونوگرافی با توجه به افزایش اکوژنیسیتی بافت کبد، احتمال رسوخ چربی در آن می‌رود، همچنین افزایش آنزیم‌های کبدی و بالا رفتن چربی خون از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

وی در ادامه گفت: البته در مواردی که فرد چاق نباشد و اختلالات چربی خون هم نداشته باشد، برای تشخیص قطعی کبد چرب، باید از کبد نمونه‌برداری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره راه‌های درمان این بیماری گفت: در ابتدا با تغییر رژیم غذایی فرد بیمار به درمان او کمک می‌کنیم، غذاهای بدون چربی و در کنار آن ورزش کردن برای کاهش وزن از عوامل موثر در درمان هستند، در نهایت هم داروهایی که نقش درمانی دارند را تجویز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اختلالات اولیه در کبد چرب، مقاومت بدن به انسولین است، گفت: متفورمین یکی از داروهای خوراکی ضد قند است که مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در بیماری کبد چرب هم کاربرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha