رئیس کل سازمان نظام پزشکی طی مصاحبه اختصاصی با سلامت نیوز با بیان اینکه ردصلاحیتم ربطی به موضوعات مدیریتی و مالی نظام پزشکی ندارد و تمام گزارشات مالی سازمان تا سال 90 منتشر شده است. تاکید کرد:« درباره بحث رد صلاحیت تصمیم من به سکوت است.»

تمام گزارشات مالی سازمان تا سال 90 منتشر شده است
سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی طی مصاحبه اختصاصی با سلامت نیوز با بیان اینکه ردصلاحیتم ربطی به موضوعات مدیریتی و مالی نظام پزشکی ندارد و تمام گزارشات مالی سازمان تا سال 90 منتشر شده است. تاکید کرد:« درباره بحث رد صلاحیت تصمیم من به سکوت است.»
 دکتر شهاب الدین صدر در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در پاسخ به اینکه در مجلس هشتم به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی وارد مجلس شده و به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شدید و علاوه بر جایگاه نظارتی در نظام پزشکی،یک جایگاه حاکمیتی هم پیدا کردید در حال حاضر اگر بخواهید خودتان را نقد کنید از این جایگاه حاکمیتی چه سودی به جامعه پزشکی رساندید؟ و چه کارهایی را نتوانستید انجام دهید، گفت:« در حقیقت این دو جایگاه دو ماموریت جداگانه است. ما در سازمان نظام پزشکی، منتخب جامعه پزشکی برای اهداف و وظایف خاصی که در قانون آمده است هستیم که یکی از بخش های آن دفاع از حقوق بیماران در کنار دفاع از حقوق صاحبان حرف پزشکی است به دلیل اینکه گاهی اوقات این حقوق در تقابل یکدیگر قرار می گیرد.»
وی ادامه داد:« در چند دوره ای که به عنوان ریاست کل سازمان نظام پزشکی بودیم تلاش کردیم در انجام وظایف خود به نحوی در چهارچوب قانون حرکت کنیم که هم حقوق بیماران ضایع نشود و هم حقوق حرف پزشکی و یکی از بهترین کارهایی که در نظام پزشکی در حال انجام هست فرایندهای قضایی است که کمک می کند حقوق دو طرف حفظ شود.»
دکتر صدر تاکید کرد:«علی رغم نظرات غیر کارشناسانه ای برخی مبنی بر اینکه همیشه حق رو در شکایات پزشکی به جامعه پزشکی می دهند اینطور نیست. در ماموریتی که در کنار مسئولیت سازمان نظام پزشکی در اختیار ما قرار داده شد و آن به عنوان نماینده مردم تهران با رای مردم بود در حقیقت ما در سازمان نظام پزشکی به عنوان نمایده صنف وظیفه داشتیم  و در مجلس باید به عنوان نماینده مردم در مجلس انجام وظیفه می کردیم.»
وی افزود:« این کار بسیار مشکلی است چرا که گاهی این حقوق در مقابل هم قرار می گیرد اما تعریفی که از کار نظام پزشکی داشتیم این است که بتوانیم در حیطه قانون کار را جلو ببریم و این در حالیست که اگر مشکلات نظام پزشکی حل شود در نهایت به نفع مردم و بیماران است چون می توانند خدمات مطلوب تری را به مردم ارائه دهند. لذا تلاش ما این بود که هم در چهارچوب اختیارات سازمان عمل کنیم و هم به عنوان نماینده مردم قصوری در انجام وظایف نداشته باشیم.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« وقتی بنده رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودم در حقیقت خیلی از کارها با کارهای نظام پزشکی همپوشانی داشت. به عنوان مثال یک نفر از روی بی اطلاعی اظهاراتی داشت که سازمان نظام پزشکی در بحث  آلودگی آب تهران چه کار کرده است؟ آلودگی آب از موضوعات سنگینی کاری بود که ما در کمیسیون بهداشت و درمان پیگیر بودیم.»
وی افزود:« ما تمام دستگاه هایی که درباره آلودگی آب تهران مسئولیتی داشتند از یک طرف وزارت نیرو، وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد از نظر مشکلاتی که ایجاد شده بود و آزمایشاتی که انجام می گرفت و نیز تمام دستگاه های مربوطه را چندین ماه درگیر این کار کردیم. ما هم به عنوان منتخب مردم و همچنین منتخب جامعه پزشکی تلاش کردیم که این موضوع که در حقیقت یک هدف مشترک در نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان بود را به طور جدی پیگیری کنیم که خوشبختانه در نهایت تکلیف کیفیت آب تهران مشخص شد و هم دستگاه هایی که تعلل کردند مشخص شدند و هم بالاخره به سمتی رفتیم که مشخص شد مشکل از چاه هایی که در اطراف تهران وجود دارد، بود.»
دکتر صدر در ادامه گفت:« در بحث برنج های آلوده نیز چنین مسائلی مطرح شد. ما این موضوعات را به صورت مشترک پیگیری کردیم و تلاش کردم در این فرصت چهارساله در مجلس مشکلاتی که بر سر راه جامعه پزشکی وجود دارد و یا مشکلات سلامت مردم را برای برطرف شدن دنبال کنم. اینطور نبود که ما به دنبال اغراض صنفی برویم بلکه می خواستیم که در جهت سلامت مردم حرکت کنیم که هم مردم منتفع شوند و هم جامعه پزشکی.»
وی افزود:« البته بنده خودم نمیتوانم به خودم نمره بدهم اما اظهار نظرات جامعه پزشکی گویای این است که از عملکرد منتخبین خود رضایت دارند یا نه. مردم تهران هم اگر فرصت پیدا می کردند حتما نظر خود را اعلام می کردند که شاید نگرانی خیلی ها از همین موضوع بود. اما نکته ای که وجود دارد این است که ما در جهت ارتقای سلامت جامعه ورفع مشکلات آن حرکت کنیم.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد:« فکر می کنم در این دو سال در کمیسیون بهداشت و درمان کارهای بسیار مهمی در حوزه سلامت اتفاق افتاد. در سال 89 بودجه حوزه سلامت ده هزار میلیارد تومان بود که در  سال 91 بودجه حوزه سلامت 20 هزار میلیارد تومان شد. یکی از مشکلات عمده حوزه سلامت کمبود اعتبار است که ابتدا باید این موضوع را برطرف کنیم و لذا تمام هم و غم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این بود که این مشکل اولیه برطرف شود حتی از این طریق که مثلا ده درصد از درآمد هدفمند کردن یارانه ها را که 6هزار میلیارد تومان بود مصوب قانونی شد.»
وی ادامه داد:« درست است که این بودجه پرداخت نشد اما از نظر مصوبه در مجلس مشکلی نداشت. یا از یک و نیم دلار افزایش فروش نفت که آن زمان سه هزار میلیارد تومان میشد باز بودجه سلامت را افزایش دادیم. علاوه بر لایحه دولت که بودجه سلامت را افزایش داده بود ما در این دو سال آخر تقریبا بودجه حوزه سلامت را دوبرابر کردیم.»
دکتر صدر درباره اینکه یکی از مسائلی که در بین برخی پزشکان مطرح است این است که بخشی از رد صلاحیت شما به موضوعات مدیریتی و مالی نظام پزشکی برمی گردد شما این موضوع را قبول دارید؟ گفت:« اصلا این موضوع مطرح نبوده است اما درباره بحث رد صلاحیت تصمیم من به سکوت است که در پاسخ به سایت "بازتاب امروز" هم آورده ام.
علت سکوتم همان سخن مقام معظم رهبری است که یک نهاد قانونی یک کاری انجام داده  و توصیه کردند ولو اینکه اعتراض دارید و اشتباه هم کرده باشد بپذیرید.»
وی افزود:« من در زمان مناسب حتما موضوع را خواهم گفت و مطالبی که توسط یکی از اعضای شورای نگهبان گفته شده بود ما توضیح دادیم که هیچ کدام صحت نداشت.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید کارنامه عملکرد مالی خود را منتشر کنید گفت:« برای اطمینان باید بگویم که سازمان نظام پزشکی یک آئین نامه مالی خاص خودش را دارد و تصمیمات نظام پزشکی در شورای عالی نظام پزشکی گرفته می شود. رئیس کل هم عضو شورای عالی نظام پزشکی نیست. گزارشات مالی به شورای عالی داده می شود و آنجا هر سال تصویب می شود. بنده به دلیل حساسیتی که خودم داشته ام هر سال علاوه بر آن از طریق موسسات حسابرسی قانونی کشور کار حسابرسی را انجام می دهیم و نتیجه حسابرسی سال 90 وجود دارد.»
دکتر صدر ادامه داد:« یک نقطه مثبت کاری همین است که تا سال 90 تمام حساب ها مورد بررسی و تائید قرار گرفته و منتشر شده است.البته لازم به ذکر است که اساسا بنیه مالی نظام پزشکی بسیار ضعیف است و در سال 91 از مجموعه کل بودجه، دولت کمتر از چهار درصد را پرداخت کرده است. بودجه مصوب، هشت و نیم میلیارد تومان است اما دولت محترم از این بودجه 400میلیون تومان پرداخت کرده است یعنی حدود 4 درصد که از اردیبهشت ماه همین پرداخت ها قطع شده است.»
وی افزود:« در سازمانی به این بزرگی با 185 دفتر در شهرستان ها حتی از ابتدای سال نتوانستیم به هرکدام از آنها سه میلیون تومان کمک کنیم. فرآیندهای مالی سازمان هم قابل مقایسه با دستگاه های مالی کشور نیست و اتفاق مالی در اینجا نمی تواند بیفتد.در سازمان بیشترین هزینه ای که ما داریم حقوق و دستمزد پرسنل است. تازه ما باید به شهرستان ها کمک کنیم. بسیاری از شهرستان ها مکان و امکانات ندارند و در این مدت به دلیل حساسیت های من بسیاری از آنها صاحب ساختمان شدند که مدارک و عکس های آن موجود است. به همین مشکلات مالی زیادی وجود دارد چرا که درآمد ما محدود است.»
دکتر صدر تاکید کرد:« دلیل اینکه برخی می گویند مشکلات مالی در سازمان وجود دارد این است که اطلاع کافی ندارند. در کشور پرونده های فساد مالی نزدیک به سه هزار میلیارد تومان وجود دارد اما در سازمان کل گردش مالی در کل کشور با 185 دفتر در زمانی که بودجه ما تخصیص پیدا نکرده است حدودا 2 تا 3 میلیارد تومان است. لذا ما امسال کل فعالیت هایی که هزینه بر بوده است را تعطیل کردیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha