دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 65066

سلامت نیوز : علی‌محمد شاعری صبح امروز در پانزدهمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار داشت: در کشور می‌توانیم توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم و به محیط زیست هم آسیبی نرسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های سازمان حفاظت محیط زیست روی منابع انتشار آلاینده‌ها، حدود 70 درصد منابع انتشار صنعتی ثابت و متحرک است و 30 درصد دیگر منابع آلاینده مربوط به فعالیت‌های معدنی و شهری می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر همین اساس با همکاری شورای محیط زیست استانداردهای سبزی را تصویب و بر اساس آن واحدهای نمونه را انتخاب کردیم.

وی گفت: منابع آلاینده را شناخته‌ایم و برنامه‌ریزی گسترده‌ای را با بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مرتبط آغاز کردیم که نتیجه آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای کشور بود.

شاعری با بیان اینکه انرژی خوراک صنایع کشور است ادامه داد: متأسفانه ما در میزان مصرف انرژی و نوع انرژی دچار چالش‌هایی هستیم که باید این چالش‌ها بهبود پیدا کند.

به گفته وی اقدامات خوبی در این قسمت انجام شده است. ۱۳.۵ میلیارد دلار برای بهبود کیفیت سوخت در کشور سرمایه‌گذاری شده است.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: رویکرد ما در استفاده از انرژی در حال تغییر است و صنعتگران این رویکرد را باید به عنوان راهبرد دنبال کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اصلاح فرآیندهای صنعتی دومین رویکرد ما در سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: در حال حاضر دیگر مجوز به تولید سوخت یورو 4 به پایین را نمی‌دهیم و همچنین دیگر اجازه استقرار پالایشگاههایی که پسماند خود را مدیریت نکنند را نخواهیم داد.

وی اضافه کرد: همچنین دیگر به واحدهای صنعتی که با تکنولوژی‌های قدیمی بخواهند فعالیت کنند اجازه استقرار نمی‌دهیم.

به گفته وی راهبرد سوم سازمان حفاظت محیط زیست انطباق محصولات صنعتی با استاندارد روز دنیا است. متأسفانه ما ۴ تا ۶ برابر متوسط دنیا میزان استفاده از انرژی داریم و استفاده از انرژی نو و جدید در کشور ما صفر است.

شاعری افزود: بیش از 300 واحد صنعتی در فراخوانی که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد شرکت کردند که طی سه مرحله 120 واحد صنعتی را انتخاب کرد. 

محمدنژاد معاون وزیر نفت نیز در این مراسم گفت: کشور ایران تلاش گسترده‌ای برای توسعه پایدار دارد و وزارت نفت نیز در این زمینه اقدامات مختلفی را انجام داده است.

وی افزود: هدفمندسازی قیمت‌های حامل انرژی یکی از این اقدامات است. اگر این هدفمندی نبود امسال فقط در حامل بنزین روزانه 120 میلیون لیتر مصرف داشتیم در حالی که الان به 61 میلیون لیتر در سال رسیده است.

محمدنژاد بهینه‌سازی کیفیت سوخت و مصرف انرژی را از جمله کارهای انجام شده توسط وزارت نفت عنوان کرد و ادامه داد: مصرف انرژی ما در کشور 4 برابر متوسط جهانی است به عنوان مثال 4 برابر کشور ژاپن مصرف انرژی داریم.

به گفته معاون وزیر نفت طرحی را برای خروج خودروهای فرسوده در کشور داریم که اگر این طرح اجرایی شود در طول 3 سال همه خودروهای فرسوده را از چرخه خارج خواهیم کرد.

به گفته محمدنژاد بیش از 9 میلیون موتورسیکلت در کشور ما تردد می‌کند که متوسط مصرف سوخت آنها 3.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: بیش از 40 درصد مصرف انرژی ما در بخش خانگی است که هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

وی افزود: در طرح خارک و مهرگان حدود 2 میلیارد دلار هزینه شده است که اگر این طرح به نتیجه برسد سالانه از تولید 4 میلیون تن co2 جلوگیری می‌شود.

به گفته وی همچنین تبدیل سوخت مازت به سوخت گاز در تمام پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های کلانشهرهای کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای تولید سوخت یورو 4 و یورو 5 در پالایشگاه‌های تهران، اراک و اصفهان تاکنون 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که از ابتدای سال آینده روزانه حدود 23 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تحویل جایگاه‌های توزیع خواهد شد.

محمدنژاد ادامه داد: در حال حاضر نیز 40 درصد فضای پالایشگاه‌های ما به فضای سبز تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha