سلامت نیوز : نرگس لبیب‌زاده در مورد کاربرد سلول درمانی در درمان استخوان و مفاصل اظهار داشت: جوش‌نخوردگی استخوان یکی از معضلات در ارتوپدی است و با کارآزمایی بالینی که در پژوهشگاه رویان انجام شده سلولهای بنیادین در محل جوش‌نخوردگی استخوان بیماران تزریق شد که نتایج مثبتی در بهبودی فرد حاصل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: در این طرح تحقیقاتی 60 درصد بیماران بهبود قابل توجهی با تزریق سلول بنیادین در محل جوش‌نخوردگی استخوان داشتند.

لبیب‌زاده به طرح دیگری که در پژوهشگاه رویان انجام شده اشاره کرد و گفت: استفاده از سلول بنیادین در درمان آرتروز زانو نیز فاز دوم کارآزمایی بالینی را طی می‌کند. در این طرح سلول بنیادین از مغز استخوان بیمار جدا و در محیط آزمایشگاهی کشت داده شد و مجدد به زانو تزریق شد که بهبود بالینی و رادیولوژیکی داشته و اکنون پژوهشگاه رویان در این زمینه می‌تواند بیمار پذیرش کند.

مسئول بخش ارتوپدی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: حتی این تزریق را برای بیمارانی که کاندیدای تعویض زانو بودند انجام دادیم که تا یک سال نتایج خوبی را برای بیمار در پی داشت.

به گفته لبیب زاده تزریق سلول بنیادی لزوماً جایگزین جراحی نمی‌شود ولی به موازات جراحی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جراحی‌های شکستگی که استخوان سخت جوش می‌خورد و بیمار بارها و بارها باید تحت عمل جراحی قرار گیرد تزریق سلول بنیادین می‌تواند مفید واقع شود.

لبیب زاده افراد بالای 18 سال و زیر 65 سال را بهترین کاندیدای دریافت سلول بنیادین درمان جوش خوردن استخوان عنوان کرد و گفت: خارج از این سنین تزریق آن طور که باید جواب نمی‌دهد. همچنین در این طرح سلول بنیادین به افرادی که بیماری‌های مزمن کنترل نشده مانند فشار خون بالا و قند بالا داشته باشد یا مبتلا به سرطان یا بیماری‌های ویروسی خاص ‌باشند تزریق نمی‌شود.

وی گفت: افرادی که دچار آرتروز زانو در حد مراحل اولیه هستند می‌توانند برای درمان به پژوهشگاه‌ رویان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha