دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 65072

رئیس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت از کنترل موفقیت آمیز بیماری فلج اطفال در کشور خبر داد و گفت: 12 سال است که بیماری فلج اطفال در کشور دیده نشده است.

سلامت نیوز : محسن زهرایی  در گفت و گو با پانا در خصوص اجرای طرح های واکسیناسیون فلج اطفال در کشور بیان کرد: بیش از یک دهه و نزدیک به 12 سال است که بیماری فلج اطفال به دلیل پوشش خوب برنامه واکسیناسیون آن در کشور دیده نشده است و این دستاورد بزرگی برای نظام سلامت کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: ریشه کنی فلج اطفال در ایران در حالی صورت گرفته است که شیوع فلج اطفال در همسایه های شرقی ایران یعنی افغانستان و پاکستان شیوع بالایی دارد و این کشورها در زمره سه كشوری در دنیا هستند كه هنوز بیماری فلج اطفال در آنها به صورت بومی وجود دارد و از این رو سطح ایمنی کودکان همواره باید در بالاترین حد خود نگاه داشته شود.

رییس اداره واکسیناسیون وزارت بهداشت تصریح کرد: به منظور حفظ شرایط موجود در کشور و کنترل بیماری فلج اطفال، واکسیناسیون هر سال باید انجام شود چراکه تنها راه پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال، واکسیناسیون وخوراندن قطره خوراکی است.

زهرایی اشاره کرد: فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه متغیر از عفونت بدون علامت تا فلج و مرگ است.اجرای برنامه ریشه كنی فلج اطفال در ایران از سال 1373 شروع شد كه تاكنون ادامه داشته است و طی اجرای این برنامه به مدت 12 سال هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در كشور گزارش نشده است.

علاوه بر این، با توجه به همسایگی افغانستان و پاكستان با ایران و قرار داشتن آنها در مجاورت سیستان و بلوچستان همیشه خطر ورود بیماری فلج اطفال از این كشورها به استان و كشور وجود دارد و باید تدابیر لازم برای مقابله با آن اتخاذ شود.

بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن از منظر سازمان جهانی بهداشت بعد از تامین آب آشامیدنی مهمترین و ساده ترین برنامه های سلامتی در دنیا محسوب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha