چندی پیش با طرح اعتراضات پیرامون توزیع نامناسب ارز از سوی وزارت بهداشت و درمان بحث‌های بسیاری درگرفت كه وزارت بهداشت اصلاً ارزی نگرفته است تا بخواهد آن را توزیع كند یا این كه ارز متعلق به وزارت بهداشت از مبدأ صرف اموری دیگر شده است.

مافیای تجهیزات ارتوپدی تولید داخل را تهدید می‌كند
سلامت نیوز :چندی پیش با طرح اعتراضات پیرامون توزیع نامناسب ارز از سوی وزارت بهداشت و درمان بحث‌های بسیاری درگرفت كه وزارت بهداشت اصلاً ارزی نگرفته است تا بخواهد آن را توزیع كند یا این كه ارز متعلق به وزارت بهداشت از مبدأ صرف اموری دیگر شده است. تا این كه به تازگی متوجه شدیم همین تغییرات ارزی موجب شده است تا شركت‌های وارداتی «كاشتنی‌های ارتوپدی» از محل واردات این محصولات جنس‌های خود را با قیمتی بالا بفروشند و علاوه بر این كه بازار كالاهای تولید داخل را كساد می‌كنند، تعداد زیادی از بیماران را هم با ضررهای مالی مواجه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ ماجرا این است كه به دنبال تشكیل كنسرسیوم تولید محصولات ارتوپدی در كشور و به منظور افزایش و حمایت از تولید داخل، كاهش ورود كاشتنی‌های ارتوپدی و خروج ارز از كشور، افزایش كیفیت كاشتنی‌های ایرانی، حذف واسطه‌گری در این صنعت، افزایش طیف محصولات داخلی و صادرات خارجی و منطقه‌ای، صرفه‌جویی مناسب و قابل توجهی در هزینه‌های تجهیزات پزشكی با تولیدات داخلی صورت گرفت. به همین منظور سال جاری هم كالاهای ارتوپدی در كشور از سوی اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت و كنسرسیوم تولید محصولات ارتوپدی قیمت‌گذاری شد.

موضوعی كه مهندس علی عماری اللهیاری، مدیرعامل كنسرسیوم تولیدكنندگان ستون فقرات و ارتوپدی درباره آن این‌گونه توضیح می‌دهد كه آنالیز قیمت كالاهای تولید داخل انجام و نرخ تجهیزات مصوب شد. براین اساس كف قیمت كوچكترین كالای ارتوپدی تولید داخل 8 هزار تومان و سقف آن برای گرانترین كالای ما حدود 490 هزار تومان است كه اگر قرار باشد ازطریق واردات همین كالاها تأمین شود یك پیچ ارتوپدی از 40 تا 50 هزار تومان فروخته می‌شود تا پلاك‌هایی كه تا 4 میلیون تومان هم فروخته می‌شود. درحالی كه كالای تولید داخل با مشابه خارجی آن از نظر كیفیت برابری می‌كند.

وی می‌گوید: تولیدكنندگان لوازم و تجهیزات ارتوپدی مواد اولیه خود را از كشورهای اروپایی و امریكایی یعنی از منابعی مواد اولیه خود را تأمین می‌كنند كه بهترین شركت‌های ارتوپدی دنیا مواد اولیه خود را از آنها تأمین می‌كنند. برای تولید محصولات، ما براده‌برداری می‌كنیم و بدون كوچكترین تغییر در خواص قطعه، فقط فرآیند تولید را روی محصولات انجام می‌دهیم.

به هرحال اگر ما كالایی را به قیمت 8 هزارتومان در داخل می‌سازیم، قبول داریم كه قیمت وارداتی آن 2 یا 3برابر گرانتر باشد، اما این در حالی است كه اكنون در بازار همین كالاها را به قیمت 8 تا 10 برابر از مشابه تولید داخل آن می‌فروشند و بهانه آنها فقط گرانی ارز است.

مدیرعامل كنسرسیوم تولیدكنندگان ستون فقرات و ارتوپدی توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد بیشتر دلال‌‌ها و واسطه‌ها در بازار هدفی برای سوءاستفاده كلان پیدا كرده‌اند تا با این سوءاستفاده‌ها فعالیتی كه دولت در زمینه تولید در كشور انجام داده است را زیرسؤال ببرند. به هرحال از اقدامات خوب دولت در بحث ارزرساندن نرخ آن به قیمت واقعی بود تا از این طریق به صادرات كمك شده و از تولید داخل حمایت شود؛ هرچند مدتی تولیدكنندگان تحت‌فشار بودند، اما در درازمدت این اقدام به نفع تولیدملی خواهد بود، ولی در این میان دست‌هایی در كار است كه نمی‌گذارد قیمت‌های مصوب واردات رسماً اعلام شود. این در حالی است كه پس از قیمت‌گذاری محصولات ارتوپدی تولید داخل، قیمت آنها در كشور ثابت ماند.

در حالی كه محصول وارداتی بویژه واسطه‌ای‌ها در 2-3 سال اخیر به بهانه گرانی ارز افزایش 20 تا 30 درصدی داشته‌اند نكته جالب این كه متأسفانه ارز را هم به همین واردكننده‌ها اختصاص داده‌اند.وی می‌گوید: مواداولیه تجهیزات ایمپلنت كه ما آن را تبدیل به قطعه می‌كنیم در اولویت 6 و كالای تمام شده ارتوپدی در اولویت 2 قرار دارد و در این میان تعداد زیادی از واردكننده‌ها ارز اولویت 2 را دریافت كرده‌اند.

به عبارتی در این میان تولیدكننده‌ای كه واقعاً محق دریافت ارز است، ارز نگرفته، اما واردكننده به راحتی ارز خود را دریافت كرده است. ضمن این كه تعرفه واردات مواد اولیه تولیدكننده هم 15 درصد اما تعرفه واردكننده برای كالای تمام شده 4 درصد است. از سویی تولید كننده در طول سال گذشته به علت خرید عمده مواد اولیه خود از سال قبل قیمت كالای خود را ثابت نگه داشته، اما وارد كننده میلیاردها تومان كالا در انبارهای خود داشته و به محض تغییر قیمت ارز، كالاهای انبار خود را با قیمت‌های بالا فروخته و در اصل هم ارز گرفته و هم سود كلانی از كالاهای داخل انبار خود به دست آورده است.

به گفته وی در این میان در بعضی مراكز درمانی هم عوامل مراكز یعنی بعضی پزشكان و تكنیسین‌ها را با خود هماهنگ می‌كنند تا از كالاهای خاص آنها خریداری و استفاده كنند. به عبارتی اگر قیمت تولید كالای داخلی 100هزارتومان باشد، نهایت تولیدكننده داخل از آن 200هزارتومان سود به دست می‌آورد، اما همین كالا را واردكننده 800 هزارتومان می‌فروشد كه قیمت تمام شده آن اگر چینی و پاكستانی و با كیفیت باشد، 200 هزار تومان برای واردكننده تمام شده و او این وسط حدود 600 هزارتومان كه در اصل آن را برای فروش بیشتر خود در مراكز درمانی خرج كرده است و فشار این هزینه‌ها در نهایت با یك عمل جراحی 10 میلیون تومانی به بیماران تحمیل می‌شود.

مهندس اللهیاری اشكال مهم در این مورد را زنجیره‌ای از دلالان و واسطه‌ها می‌داند و می‌گوید: به علاوه افرادی هم در مجموعه‌ها و سیستم‌های وزارت بهداشت نفوذ كرده‌اند كه با حمایت مستقیم از كالاهای وارداتی قصد دارند به دولت صدمه بزنند و مسلم است كه منافع آنها اقتضا می‌كند تا این‌گونه عمل كنند. این در حالی است كه براساس بخشنامه رئیس‌جمهوری واردات كالایی كه تولید داخل و با كیفیت است، ممنوع بوده و كسی حق واردات مشابه خارجی كالاهای باكیفیت تولید داخل را ندارد. متأسفانه یك عده دلال و واسطه با زنجیره‌ای كه در وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها ایجاد كرده بودند، به تولید داخل لطمه می‌زدند و در اصل مافیای ارتوپدی در كنار مافیای دارو در كشور شكل گرفته و این در حالی است كه با توجه به آمار تصادفات در كشور، استفاده از محصولات ارتوپدی آمار كمی را در كشور به خود اختصاص نداده است و در اصل بازار بزرگی در زمینه استفاده از محصولات ارتوپدی در كشور وجود دارد.

وی با بیان این كه آمار دقیقی از میزان استفاده از كالاهای ارتوپدی در كشور وجود ندارد اما برآوردها حاكی از آن است كه استفاده سالانه ما از كاشتنی‌های ارتوپدی بین 300 تا 500 میلیارد تومان است، اذعان می‌كند: اگر این میزان مصرف را با سودهای 8 تا 10 برابری كه برخی در بخش واردات و در اصل دلال‌ها به جیب می‌زنند، محاسبه كنیم، رقمی نجومی حاصل می‌شود. از سویی بخشنامه‌های خوبی هم در وزارت بهداشت تصویب شده كه متأسفانه ضمانت اجرا هم ندارد. نمونه آن پرداخت نكردن هزینه تكنیسین است. یعنی هزینه تكنیسین از سوی كنسرسیوم پرداخت می‌شود. این در حالی است كه دلال‌ها و واسطه‌ها و باندهای مافیایی 20 تا 30 درصد هزینه فاكتور خود را از بیمار دریافت می‌كنند كه این رقم سنگینی برای بیماران است.

به گفته وی، همین عده از دلالان و واسطه‌ها و باندهای مافیایی چون در طول سال‌ها سودهای نجومی چند صد درصدی به جیب زده‌اند و از نظر مالی قدرتمند شده‌اند، به راحتی می‌توانند تولیدكننده را تهدید كرده و فشارهایی به او بیاورند تا جلوی قراردادهای تولید او را ببندند، در حالی كه ما در بهترین شرایط قرار داشته و انتظار داشتیم حجم تولید، بیشتر از آن چیزی باشد كه مدنظرمان بوده است. مشكل در جایی است كه تصمیم‌گیری مختلف مربوط به مسائل وزارت بهداشت و تقسیم ارز از سوی آنها انجام می‌شود. در اتاق فكر وزارت بهداشت چه كسانی تصمیم می‌گیرند؟ آنها باید در ابتدا دغدغه تولید داخل را مدنظر داشته باشند. مهندس اللهیاری تأكید می‌كند 70 درصد طیف كالاهای ارتوپدی و ستون فقرات در كشور تولید می‌شود كه در صورت حمایت وزارت بهداشت و كوتاه‌كردن دست باندهای فساد در مدت كوتاهی به تولیدكننده اصلی این كالاها تبدیل خواهیم شد و حتی توان صادرات هم خواهیم داشت؛ چرا كه اكنون دانش ارتوپدی ایران در سطح دنیا مطرح است و باید فكری به حال دلالان و سودجویانی كرد كه هدفی جز تضعیف تولید داخل و ضربه‌زدن به مردم ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha