سلامت نیوز :محمد مهدی آخوندی بعد از ظهر دیروز در نشست خبری دومین کنگره آندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور داروهای ناباروری مانند بقیه داروها محدودیت جدی پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: از طرفی ادعا می‌‌‌شود که برخی داروها در کشور تولید می‌شود که شاید مراحل کارآزمایی بالینی را آن طور که باید نگذرانده و به سرعت وارد بازار شده‌اند.

به گفته رئیس پژوهشگاه ابن سینا در حال حاضر فقط داروی تولید داخل که برای درمان ناباروری تجویز می‌شود داروی HCG است که در دوره‌های درمان ناباروری برای تحریک تخمدان و تخمک گذاری تجویز می‌شود.

این جنین شناس اذعان داشت: اما اخیرا متوجه شدیم که این دارو باعث آزاد شدن بیش از حد تخمک یا تخمکهای بی کیفیت می‌شود که در نهایت پس از انتقال به رحم مادر نتایج کار را مختل کرده و تغییر می‌دهد که در نتیجه تمام روند درمانی را به هدر می‌دهد.

وی تصریح کرد: از طرفی ورود داروی مشابه خارجی در کشور منع شده است و ما مجبوریم داروی داخلی را مصرف کنیم .

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری آندومتریوز اشاره کرد و گفت: آندومتریوز بیماری شایعی در کشور و در کل دنیاست که هزینه درمان بالایی حدود 110 میلیارد دلار در سال( در دنیا) را برای درمان به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در ابتدا به صورت پنهان بوده و علامت خاصی ندارد افزود: شناسایی این بیماری کار ساده‌ای نیست و در مراحل حاد خودش را به شکل قاعدگی‌های دردناک و تداوم آن در خانم‌ها نشان می‌دهد.

آخوندی آندومتریوز را یکی از عوامل ناباروری عنوان کرد و گفت: از سال‌ها پیش تحقیق روی این بیماری آغاز شده و باید با شناخت عوامل ایجاد کننده‌ آن مانع از گسترش این بیماری شویم.

وی با انتقاد از اینکه برای شناخت این بیماری در بین متخصصان حتی آندومتریوز جزو برنامه آموزشی دانشگاه‌ها هم قرار نگرفته گفت: امیدواریم با تأسیس انجمن آندومتریوز و فعالیت اولین مرکز درمانی در این زمینه در پژوهشگاه ابن سینا بتوانیم گامهایی مفیدی در این زمینه برداریم.

به گزارش خبرنگار فارس دومین کنگره آندومتریوز از سوم تا پنجم بهمن در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارائه آخرین دستاوردها در زمینه این بیماری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha