سلامت نیوز : عادل شروین بعد از ظهر دیروز در نشست خبری دومین کنگره آندومتریوز که در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد تشخیص به موقع این بیماری را یکی از مشکلات در کشور عنوان کرد و گفت: ما در تشخیص آندومتریوز واقعاً مسئله داریم و از زمان شروع بیماری تا تشخیص قطعی 8 تا 10 سال طول می‌کشد. بیماران اغلب در مراحل پیشرفته بیماری به ما مراجعه می‌کنند که در نهایت فقط راه درمان جراحی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه این بیماری در ابتدا علائم چندانی ندارد افزود: زنان از سنین شروع قاعدگی و باروری در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است با دردهای کوچکی مواجه شوند که متأسفانه در فرهنگ ما آن را امری عادی تلقی می‌کنند و بر این باورند که این دردها پس از ازدواج خود به خود بهبود می‌یابد.

وی تأکید کرد: در حالی که یک دوره ماهیانه طبیعی در بانوان نباید با درد فلج‌کننده و حتی علائم درد ادراری و گوارشی همراه باشد.

این فوق تخصص لاپاراسکوپی با انتقاد از ذهنیت برخی پزشکان خاطر نشان کرد: متأسفانه هنوز در بین جامعه پزشکی آندومتریوز یک بیماری مزمن تلقی می‌شود و آن را خیلی جدی نمی‌گیرند در حالی که در صورت درمان نشدن این بیماری زن در خانواده به عنوان رکن اصلی دچار افسردگی شده که حتی می‌تواند در روابط زناشویی هم خلل ایجاد کند.

این متخصص زنان و زایمان عوامل مختلفی را در ایجاد آندومتریوز دخیل دانست و گفت: بیش از  700 ژن به واسطه جهشی که در آنها ایجاد شده در ایجاد این بیماری دخیل هستند و تحقیقات در این زمینه را با مشکل مواجه می‌کند.

شروین با انتقاد از اینکه برخی پزشکان فقط به تجویز دارو برای این بیماری بسنده می‌کنند، گفت: اغلب پزشکان ما متکی به دارو هستند که همین امر تا حدی روند درمان را به تأخیر می‌اندازد در حالی که آندومتریوز یک سرطان خوش خیم است که در ابتدا باید با جراحی درمان شود و بعد دارو تجویز شود.

به گفته رئیس کلینیک آندومتریوز این رشته باید به عنوان یک رشته فوق تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود چرا که حدود 10 درصد جمعیت کشور را درگیر کرده است.

وی در مورد میزان شیوع و بروز این بیماری در کشور گفت: اگر چه آمار رسمی و قابل استنادی نداریم ولی با توجه به میزان مراجعات بیماران، اصفهان، تهران و دشت مغان بیشترین بیمار آن هم از نوع پیشرفته را دارند که برای درمان مراجعه می‌کنند که شاید آلودگی‌های هوا و محیط در ایجاد این بیماری بی‌تأثیر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha