سلامت نیوز : حمیدرضا خرم خورشید بعد از ظهر دیروز در نشست خبری دومین کنگره آندومتریوز که در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد آندومتریوز را یک بیماری خوش خیم در زنان عنوان کرد و گفت: این بیماری بر اثر کاشت نابجای لایه خارجی رحم (آندومتر) بروز می‌کند که شایع‌ترین محل آن حفره لگنی و در ناحیه تخمدان‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این متخصص ژنتیک لاپاراسکوپی را اصلی‌ترین روش برای تشخیص و درمان آندومتریوز عنوان کرد و گفت: همین نوع روش تشخیصی مطالعات بالینی و پایه در مورد این نوع بیماری را مشکل کرده است چرا که این بیماری از سالیان بسیار دور شناخته شده و کتب مرجع تاریخی بیانگر این موضوع است که آندومتریوز 1600 سال قبل از میلاد مسیح هم شناسایی شده بود.

خرم‌خورشید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آندومتریوز در 50 درصد موارد هر دو تخمدان یک زن را درگیر می‌کند، افزود: میزان شیوع این بیماری در کشورهای مختلف متفاوت است ولی در نهایت طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 8 تا 15 درصد خانم‌ها در سنین باروری به آندومتریوز مبتلا می‌شوند که این رقم در زنانی که دردهای لگنی یا ناباروری دارند 20تا 50 درصد است.

مدیر گروه ژنتیک پژوهشگاه ابن سینا تأکید کرد: معمولاً آندومتریوز در سنین بین 25 تا 30 سالگی تشخیص داده می‌شود ولی هنوز علت اصلی بروز آن شناخته نشده است. برخی فرضیه‌ها وجود دارد که برگشت خون قاعدگی از طریق لوله‌های رحمی به حفره لگنی را عامل اصلی ایجاد این بیماری می‌دانند.

خرم‌خورشید در مورد عوامل دیگر ابتلا به این بیماری گفت: تئوری دیگری می‌گوید سلول‌هایی که در حفره لگنی وجود دارند ممکن است بر اثر تحریکاتی تبدیل به سلول های آندومتر شوند (متاپلازی) یا حتی این سلول‌ها ممکن است از طریق عروق و لنف وارد بخش‌های دیگر بدن شده و حتی در بخش‌های دیگر به جز رحم و لگن نیز آندومتریوز ایجاد کنند.

این متخصص ژنتیک افزود: فاکتورهای هورمونی، آلاینده‌های محیطی، عوامل ایمونولوژیک و ژنتیک در بروز آندومتریوز نقش دارند اما نباید فراموش کرد که این بیماری چند عاملی است که هم ژنتیک و هم عوامل محیطی با هم در بروز آن دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی آمار کشورهای خارجی به درد کشور ما نمی‌خورد تصریح کرد: باید سعی کنیم تا آمارهای بومی مربوط به کشور خودمان را استخراج کنیم چرا که هر چه این بیماری شدیدتر باشد میزان بروز آن در افراد یک خانواده بیشتر است.

به گفته خرم‌خورشید اگر مادری مبتلا به آندومتریوز شود احتمال ابتلا در دختر یا خواهر او  6 برابر دیگر زنان است و همین طور در دوقلوهای همسان در صورت ابتلا به یکی از آنها نفر دیگر نیز 50 درصد امکان ابتلا به آندومتریوز را دارد.

وی کروموزم‌های 10، 7 و  20 را از مهمترین عوامل بروز این بیماری عنوان کرد.دومین کنگره آندومتریوز از 3 تا 5 بهمن در دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی به همت پژوهشگاه ابن سینا برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha