نتایج تحقیق دو پژوهشگر ایرانی كه هفته گذشته در كنفرانس بین‌المللی تایلند ارایه شد، نشان می‌دهد كه استفاده از سونا و حوضچه آب سرد رابطه معناداری با كاهش فشار خون و ضربان قلب دارد.

این تحقیق توسط علی كشاورز و علیرضا رحیمی دو پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی كرج انجام شده است. عضو هیات علمی دانشكده تربیت بدنی و علوم‌ورزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد كرج و مجری این تحقیق به ایرنا گفت: جامعه آماری این تحقیق ‪ ۳۰‬نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود كه بطور تصادفی به دو گروه‪ A‬و ‪ B‬برای استفاده از سونای خشك و بخار تقسیم شدند.

"علیرضا رحیمی" افزود: از تمام داوطلبان شركت‌كننده در تحقیق تحت شرایط یكسان در سه مرحله قبل و بعد ازاستفاده از سونا و بعد از حوضچه آب سرد آزمایش فشار خون و ضربان قلب به عمل آمد.

وی تصریح كرد: نتایج این تحقیق و آزمایش‌ها نشان داد كه فشار خون و ضربان قلب در هر دو گروه پس از استفاده از سونا و حوضچه آب سرد، كاهش پیدا می‌كند.

وی یادآور شد: كاهش فشار خون و ضربان قلب نشان‌دهنده آمادگی قلب و عروق و دستگاه تنفسی و سلامت جسمی است و بنابراین استفاده از سونا و حوضچه آب سرد به طور منظم در افراد سالمند و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاكید كرد: استفاده از سونا و حوضچه آب سرد حداكثر هفته‌ای سه بار و هربار نیز ‪ ۱۲‬دقیقه توصیه می‌شود تا فشار خون و ضربان قلب به حد متعارف و استاندارد كاهش یابد.

رحیمی اظهار داشت: این تحقیق با عنوان "تاثیر استفاده از سونا و حوضچه آب سرد بر فشار خون و ضربان قلب" انجام گرفت.

دكتر رحیمی مقاله مذكور را در بیست و چهارمین كنفرانس جهانی دانشجویان با عنوان ‪ FISU-Universiade‬به صورت پوستر در دانشگاه تاماست بانكوك در تایلند ارایه كرد.

تاكنون ‪ ۲۰‬مقاله و تحقیق ورزشی- علمی از سوی این محقق در كنگره‌های بین‌المللی داخلی و خارجی از جمله كنگره‌های علمی لهستان،ایتالیا، یونان و ژاپن پذیرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha