سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵

آخرین پژوهش های انجام شده در مورد گروهی از زوج های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهمترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است.

فساد اخلاقی مهمترین علت جدایی زوجها
سلامت نیوز : رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای وزارت جوانان اعلام کرد: فساد اخلاقی، اختلال روانی، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب از مهمترین دلایل طلاق در میان زوجهای ایرانی است.

محمدتقی حسن زاده در گفتگو با مهر با بیان این مطلب گفت: آخرین پژوهش های انجام شده در مورد گروهی از  زوج های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهمترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است.

وی افزود: دلایل دیگری همچون اختلال روانی، ترک نفقه، اجراگذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب به ترتیب در مقام های دیگر علل افزایش طلاق عنوان شده است.تهران، خراسان رضوی و فارس بالاترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده اند.وی توضیح داد: استان های تهران، خراسان رضوی و فارس هم در ازدواج و هم در طلاق بالاترین آمار را به خود اختصاص داده اند. همچنین بیشترین درخواست های طلاق از سوی زنان ثبت شده است.

 آمار طلاق همچنان رو به افزایش است

به گفته این مقام مسوول، در 6 ماهه دوم سال 91، آمار طلاق رو به افزایش بوده و آمار ازدواج کاهش یافته است.حسن زاده با اشاره به طلاق های عاطفی که این روزها در میان زوج های ایرانی روند رو به رشدی دارد، گفت: آمار دقیقی از طلاق های عاطفی در میان زوج های ایرانی نداریم، اما یکی از مهمترین علل اینگونه رفتارها، تغییر در سبک زندگی و فردگرایی افراد به تقلید از فرهنگ غربی است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان با بیان اینکه تحقیقات مختلفی در حوزه جوانان از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام شده است، تصریح کرد: مطالعات وزارت جوانان در حوزه های مختلفی همچون هویت دینی، ملی انقلابی، روابط خانوادگی، سلامت اخلاق و تربیت، ارزش های اجتماعی، آموزش و پژوهش، بهداشت و سلامت، جمعیت و مهاجرت، اوقات فراغت، ازدواج و طلاق، تربیت بدنی، رسانه، مشارکت های شهروندی انجام می شود.

 کاهش جمعیت جوان کشور

وی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده با هدف رشد و پیشرفت همه جانبه جوانان است، درباره تعداد جوانان کشور توضیح داد: جمعیت جوان کشور براساس سرشماری سال 90 ،5/31 درصد جمعیت کل کشور است که این آمار حاکی از کاهش جمعیت جوان نسبت به سرشماری سال 1385 است.

حسن زاده با بیان اینکه در سرشماری سال 1385، جمعیت جوان کشور 35 درصد بود، تصریح کرد: در فاصله سنی 15 تا 29 سال، 04/40 درصد را زنان و 06/50 درصد را آقایان تشکیل می دهند اما در در گروه سنی 20 تا 24 سال که بهترین گروه سنی برای ازدواج است، درصد خانم ها بیشتر از آقایان است.

 گیلان و بوشهر به ترتیب کمترین و بیشترین رشد جمعیتی جوانان را دارند

وی کمترین رشد جمعیت جوان را در استان گیلان و بیشترین رشد جمعیت را در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: یکی از معیارهای تحقیقات وزارتخانه، ملاک انتخاب همسر از سوی جوانان است که 85 درصد جوانان به ترتیب معیارهای اخلاق، سلامت جسمانی، عفت و نجابت، اصالت خانوادگی، اجتماعی و مذهبی مورد نظرشان بوده است و کمترین اهمیت را به مباحث قومیتی و داشتن شغل پردرآمد داده اند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان با اشاره به اولویت جوانان برای داشتن زندگی ایده آل گفت: رضایت از زندگی، لذت بردن و افزایش امید، شاد زیستن، داشتن برنامه های ویژه برای آینده از جمله اولویت های جوانان برای داشتن زندگی ایده آل است.

 تاخیر 5 ساله در ازدواج جوانان

این مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان توضیحات خود را درباره تاخیر در سن ازدواج جوانان اینگونه تکمیل کرد:بهترین سن ازدواج برای خانم ها 22 سال و برای آقایان 25 سال است، اما هم اکنون جامعه با یک تاخیر 5 ساله مواجه شده که این تاخیر به عوامل مختلفی همچون عوامل اقتصادی، اشتغال، مدرنیته و فردگرایی جوانان برمی گردد.

 مشاوره پدر و مادر همچنان اولویت نخست برای انتخاب همسر

 حسن زاده تصریح کرد: تحقیقات در بحث ازدواج نشان می دهد که همچنان جوانان پدر و مادر خود را به عنوان بهترین مشاور در بحث انتخاب همسر می دانند و مراجعه به مشاوره های تخصصی  از سوی تعداد کمی از جوانان صورت می گیرد. این موضوع حاکی از نقش و اهمیت ویژه خانواده در میان نسل جوان کشور است.

 تنها 15 درصد جوانان ورزش می کنند

وی درباره تحقیقات صورت گرفته برای اوقات فراغت جوانان گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که 15  جوانان ورزش می کنند و 73 درصد جوانان اوقات فراغت خود را با تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و خواندن کتاب پر می کنند.

 وی تصریح کرد: قطعاً ورزش نکردن تاثیرات بسیاری در زندگی روزمره و آینده جوانان در موضوعاتی همچون امید به زندگی و اعتماد به نفس و داشتن روحیه شاد زیستن خواهد گذاشت. این موضوع زنگ خطری برای مسوولان دستگاه های مختلف است و باید توسعه برنامه های ورزشی برای جوانان را در سیستم مدیریتی خود تعریف کنند.

 این کارشناس همچنین  پیشنهاد داد که برای حل معضلات و مشکلات جوانان باید فضاهای صمیمی و گفتگوی پدر و مادر با فرزندان همانند نسل های گذشته دوباره شکل گیرد تا  جوانان به نوعی در بیان مشکلات خود، به خانواده اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha