سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 65096
سلامت نیوز :همه ساله، مسئولان دستگاههای مختلف در 29 دی ماه که روز هوای پاک در تهران نام دارد، گرد هم آمده و تصمیم به همکاری و همیاری برای حل مشکلات زیست محیطی شهر می گیرند، اما نتیجه کار، آن نیست که منجر به بهبود شرایط و اوضاع شود. نبود سازماندهی کارآمد و تعدد مراکز تصمیم گیری، روشن نبودن تقسیم وظایف و مسئولیت ها و بعضا تصمیمات سلیقه ای بی آنکه مقدمات اجرای آن اندیشیده شود، امکان یافتن و اجرای تدابیر جدی را ناممکن کرده است. تهران امروز در سردرگمی شناخت مسئول مشخص برای حل مشکلات مختلف ترافیک، آلودگی هوا، محیط زیست و ... به سر می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این مهم سبب شده است تا اگر طرح و ایده کارآیی برای آلودگی محیط زیست تهران اندیشیده شود، به دلیل تعدد دستگاه های تصمیم گیری، کارآیی لازم را نداشته باشد. درحالی که سال ها از فعالیت کمیته کاهش آلودگی هوای تهران می گذرد، همچنان مداوای آلودگی هوای پایتخت با طرح های مقطعی صورت می گیرد و این در حالی است که حل آلودگی هوای تهران همچون ترافیک به مدیریت واحد شهری و تصمیمات کارشناسی و کارا نیاز دارد. بخش اعظم آلودگی هوای تهران مربوط به تردد خودروهای شخصی در شهر است که سنگینی روزافزون ترافیک در تهران، وضعیت آلودگی هوای شهر را بغرنج تر می کند.

سالانه حدود دو میلیون و 289 هزار و 762 تن انواع آلاینده ها تنها از منابع متحرک وارد هوای تهران می شود، یعنی بیش از 200 کیلو به ازای هر شهروند.بنابر محاسبات و اعلام بانک جهانی، ایران هر سال براثر آلودگی هوا بیش از هشت میلیارد دلار خسارت می بیند که این رقم در 13 سال آینده به بیش از 19 میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است که روند ورود و عدم خروج خودرو به تهران همچنان ادامه دارد و علاوه بر سنگین شدن ترافیک شهر، آلودگی هوا نیز دو چندان می شود.

سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شد و سهم تهران از این تعداد 700 هزار دستگاه بود تا تعداد خودروهای شهر، امروز به بیش از چهار میلیون دستگاه برسد.آنچه در نگاه نخست به این آمار برداشت می شود، تراکم بیش از حد جمعیت در تهران و وجود بیش از حد خودرو در آن است، اما به واقع و در دیگر شهرها به نسبت جمعیت، پنج برابر بیشتر خودرو وجود دارد.

به عنوان مثال در آلمان به ازای هر چهار نفر یک دستگاه خودرو وجود دارد، در صورتی که به هر 22 ایرانی یک خودرو می رسد و از سوی دیگر در حالی که در تهران در هر هکتار به طور میانگین 110 نفر زندگی می کنند در کلان شهرهای جهان وجود جمعیتی تا 250 نفر در همین مساحت پذیرفتنی است.شمار بیش از ظرفیت خودروها در تهران علاوه بر کندی حرکت خودروهای سواری، تردد خودروهای عمومی را نیز با مشکل مواجه کرده و مشکلات استاندارد سوخت نیز مزید بر علت شده تا هوای شهر تهران، هر روز آلوده تر از قبل باشد و در این شرایط، نیاز است که چاره ای برای مدیریت یکپارچه آلودگی هوا اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha