محققان می‌گویند علت اینكه برخی از كودكان تمایلی به خوردن غذاهای جدید نشان نمی‌دهند در ژن‌های آنها نهفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی رویتر، دكتر "لوسی جی. كوكه" از "دانشگاه كالج لندن" و همكارانش در یك مطالعه كه بر روی تعداد زیادی دوقلوهای همسان و غیرهمسان انجام شد، دریافتند تمایل حدود ‪ ۸۰‬درصد از كودكان در اجتناب از خوردن غذاهای ناآشنا ارثی است.

این گروه تحقیقاتی در این مطالعه دریافتند والدین اكنون می‌توانند اطمینان یابند كه بی‌میلی كودكان به امتحان كردن غذاهای جدید ناشی از شیوه‌های رفتاری آنها در تغذیه فرزندان نیست بلكه تا حدودی در ژن‌های كودكان نهفته است.

همچنین محققان افزودند، دادن غذاهای جدید به كودكان بطور مكرر می‌تواند این غذاها را برای آنها آشناتر كند و حتی در نهایت این غذاها مورد علاقه كودكان قرار گیرد.

محققان در مجله "‪ "American Journal of Clinical Nutrition‬نوشتند، انسان‌ها و سایر حیوانات نسبت به غذاهای جدید بی‌میلی نشان می‌دهند كه از نظر علمی "نوهراسی از غذا" (‪ (food neophobia‬نامیده می‌شود.

آنها افزودند، این اجتناب احتمالا یك امتیاز تكاملی بوده است و مانع از خوردن غذاهای بالقوه سمی می‌شده است.

محققان گفتند، اما در شرایط امروزی كه غذاها معمولا بی‌خطر هستند به نظر می‌رسد نوترسی تاثیر نامطلوبی بر انتخابهای غذایی به ویژه در مصرف غذاها و سبزیجات داشته باشد.

آنها افزودند، این یافته‌ها نقش پدر و مادرها را در ایجاد این رفتارها رد نمی‌كند.

محققان افزودند، همچنین ژنتیك لزوما تعیین‌كننده این رفتار نیست.

تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است هر چه یك غذای خاص بیشتر به كودكان داده شود، غذا بیشتر مورد علاقه آنها قرار می‌گیرد.

محققان نوشتند، با تكرار این عمل ، غذاهای جدید برای كودكان آشنا می‌شوند و غذاهایی را كه دوست ندارند، مورد علاقه‌شان قرار می‌گیرد. با این وجود این روند می‌تواند برای كودكی كه به شدت به دچار نوترسی است دشوارتر باشد.

آنها افزودند، ارائه رهنمودهایی در روش‌های موثر غذا دادن و اصلاح سایر عوامل موثر محیطی می‌تواند آثار منفی نوترسی را در تغذیه كودكان به حداقل برساند.

این مطالعه در شماره اوت ‪ ۲۰۰۷‬مجله آمریكایی "‪of Clinical Nutrition‬ ‪ "American Journal‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha