این طور به نظر می رسد که اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها طلسم شده است و گره های کلاف سردرگم آن هر روز کورتر می شود.

تعلل بیمه ها و نبود اعتبار دست به گریبان پزشک خانواده

سلامت نیوز : این طور به نظر می رسد که اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها طلسم شده است و گره های کلاف سردرگم آن هر روز کورتر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ حدود ۳سال قبل کلید اجرای آزمایشی آن در ۳استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری زده شد، اما نتوانست انتظارات مردم و پزشکان را برآورده کند.نسخه و دستورالعمل اجرایی آن بازنگری و دستورالعمل (۰۲) با تصویب دولت برای اجرا ابلاغ شد تا بتواند حرکت قطار برنامه پزشک خانواده را در شهرها سرعت بخشد.

از سال گذشته تبلیغات وسیعی برای اجرای این برنامه در سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود ظرف یکسال این برنامه در سراسر کشور اجرایی شود آن هم با هدف متعالی آن که رایگان شدن درمان و داروی بیماران در سطح اول یعنی مراجعه به پزشک عمومی و مصرف بهینه خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی بود.

از ابتدای امسال برنامه پزشک خانواده در چند استان از جمله تهران، مازندران و... با حضور مسئولان وزارت بهداشت کلید خورد و قرار شد تا پایان سال تمام شهرهای کشور تحت پوشش این برنامه که به اذعان کارشناسان اجرای آن تنها راهکار حل مشکلات نظام سلامت است، قرار گیرد.

اما با گذشت حدود ۱۰ماه از سال، نه تنها این مهم محقق نشد که حتی این برنامه در مرحله اول اش یعنی ثبت نام مردم در طرح و عقد قرارداد بیمه ها با پزشکان مانده است و تنها چند شهر در این مرحله وارد اجرا شده اند.

این در حالی است که وزیر بهداشت که از سوی دولت وزیر پزشک خانواده نام گرفته بود از راس وزارت بهداشت کنار گذاشته شد تا سرپرست فعلی وزارت بهداشت ادامه این روند را پی بگیرد.آن هم در زمانی که اعتبارات ۶هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس برای این امر اختصاص نیافته است و بیمه ها همکاری لازم را برای بستن قرارداد با پزشکان انجام نمی دهند و حدود ۶ماه از عمر دولت دهم باقی مانده است.

این در حالی است که دولت دستور اجرای این برنامه را تا پایان دولت دهم داده است اما به نظر می رسد این دستور و درخواست ها نیز مشکلی از کلاف سردرگم پزشک خانواده حل نکند، بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمه ها در بستن قرارداد با پزشکان خانواده تعلل می کنند و مسئولان وزارت بهداشت باز هم وعده اجرای این برنامه را می دهند.

بیمه ها با پزشکان خانواده قرارداد نمی بندند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با فارس گفت: در اجرای این برنامه مشکلی از سوی دانشگاه وجود ندارد و منتظر عقد قرارداد بیمه ها با پزشکان خانواده هستیم.دکتر ابوالقاسمی افزود: این زمان طولانی شده است و باید از بیمه ها پرسید چرا قرارداد نمی بندند.معاون پارلمانی وزارت بهداشت نیز در گفت وگو با خراسان گفت: برنامه پزشک خانواده برنامه مصوب و تکلیف شده به دولت و وزارت بهداشت است که پی گیر ایجاد ساز و کار آن هستیم.

سازوکار اجرایی در استان ها تقویت می شود

وی افزود:با پی گیری های وزیر قبلی بهداشت و درمان و دکتر طریقت، سرپرست وزارت بهداشت و درمان سازوکار اجرایی این برنامه در استان ها تقویت می شود تا اجرای برنامه شروع شود.

مشکل تخصیص نیافتن اعتبار همچنان باقی است

وی در پاسخ به سوال خراسان درباره نبود اعتبار برای اجرای برنامه و عملی نشدن آن در دولت دهم گفت: شرط اجرای برنامه تامین اعتبار است که این مشکل به قوت خود باقی است اما جلسات تعاملی بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت برقرار است که به محض دریافت اعتبارات و آمادگی سازمان بیمه سلامت ایرانیان این برنامه اجرایی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نتایج این جلسات تعاملی محسوس نیست، اظهار کرد: با توجه به وعده رئیس جمهور در دیدار با روسای دانشگاه های علوم پزشکی حتماً به محض گشایش در کار، وزارت بهداشت را درمی یابند.

اعتبار اجرای برنامه پزشک خانواده موجود نیست

وی افزود: در حال حاضر وزارت رفاه این اعتبار را برای اختصاص به برنامه پزشک خانواده ندارد و باید دولت این اعتبار را به وزارت بدهد.تماس های مکرر ما با عبدا... عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای روشن شدن مسئله اختصاص اعتبار برنامه پزشک خانواده از سوی وزارت رفاه و مشکل قرارداد نبستن بیمه ها با پزشکان خانواده نتیجه بخش نبود و سوالات ما در این زمینه بی پاسخ ماند.

وزارت بهداشت مشکلات را منعکس کند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در پاسخ به این سوالات خراسان گفت: این موضوعات را وزیر بهداشت و درمان و دیگر مسئولان پی گیری می کنند و تاکنون این مسائل را به ما منعکس نکرده اند.دکتر عباسی افزود: در صورتی ما پی گیر این مسائل هستیم که از سوی وزیر بهداشت به ما منعکس شود.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده: مشکلی نداریم

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده نیز به خراسان گفت: در استان هایی مثل مازندران و فارس و برخی شهرهای جنوب تهران همانند ری و اسلامشهر بیمه ها با پزشکان خانواده قرارداد بسته اند و مشکلی در این زمینه نداریم.

دکتر شریعتی افزود: درباره مشکل بیمه ها در استان تهران نیز باید از مسئولان استانی موضوع را پی گیری کرد و در این زمینه اطلاعی ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha