سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره وری پرستاران، استانداردهای این حرفه را اجرایی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ غضنفر میرزابیگی در همایش «پرستاران آذربایجان غربی» گفت: در راستای اجرای قانون "ارتقای بهره‌وری" و "تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری" مشکلاتی به وجود آمده است. اگر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری زودتر از قانون ارتقای بهره‌وری اجرا می‌شد با مشکلات بودجه‌ای مواجه نمی‌شدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "کاهش ساعات کار" و "ضریب دادن به کارهای سخت" از موارد قانون ارتقای بهره‌وری است، افزود: نداشتن نیروی انسانی کافی در زمینه خدمات پرستاری مانع بهره‌مندی پرستارن از این قوانین شد. طبق بررسی‌های انجام شده، به دنبال کار بیش از 12 ساعت متوالی برای هر پرستار، احتمال دادن داروی اشتباه از سوی وی به بیمار به 3 برابر افزایش می‌یابد.

رییس کل نظام پرستاری کشور با اشاره به فعالیت‌های سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: سازمان نظام پرستاری از سال 82 آغاز به کار کرده و سالانه بین 250 تا 300 برنامه را در برنامه کاری خود قرار داده است.

میرزابیگی افزایش منزلت اجتماعی، تغییر درصد پذیرش دانشجوی زن و مرد، افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی پرستاری و برگزاری 400 دوره بازآموزی را از مهم‌ترین فعالیت‌های نظام پرستاری کشور عنوان کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری برنامه صلاحیت حرفه‌ای را دستور کار خود قرار داده است.

رییس کل نظام پرستاری کشور با بیان اینکه در حال حاضر دانش و توانمندی پرستاری کشور در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد، گفت: اما به لحاظ حرفه‌ای در رتبه 14 جهان و درعمل در آخرین رده‌های جهانی قرار داریم. دلیل این امر نیز عدم اعمال صلاحیت حرفه‌ای و رعایت نشدن استانداردهای پرستاری است.

میرزابیگی با اشاره به استخدام 90 هزارنفر در وزارت بهداشت، گفت: به طور یقین 60 درصد از این تعداد از قشر پرستاری خواهد بود. این تعداد استخدام پرستاران در طول سه سال انجام خواهد گرفت.

وی ابراز کرد: شاخص پرستار به تخت در جهان 2.5 است؛ این درحالیست که این شاخص در ایران به 1.8 رسیده است.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: از امسال، سازمان نظام پرستاری با وزارت بهداشت و درمان توافق کرده که یکی از آیتم‌های ارزشیابی بیمارستان‌های خصوصی اجرای قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان نظام سلامت باشد، لذا با استخدام‌هایی که در راه است اگر بخش خصوصی در این زمینه اقدام نکند و با اجرای قوانین، پرستاران خود را دلگرم نکند آنها جذب بخش دولتی شده و بخش خصوصی با کمبود نیرو مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha