سلامت نیوز : یک متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار کرد: از عمده‌ترین دلایلی که باعث می‌شود حساسیت‌های پوستی رو به بهبود نروند، ناشناخته ماندن عامل ایجاد‌ کننده حساسیت برای بیمار است.

دکتر خلیل صداقت پیشه در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه آلرژی‌های پوستی انواع مختلف دارند، گفت: آلرژی‌ها خودشان را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهند که اگزما و کهیر از انواع آن است.

وی تفاوت‌های بالینی را از عوامل مهم شناخت بین اگزما و کهیر دانست و افزود: کهیر به شکل مشخصی روی پوست برجسته می‌شود که در مدت چند دقیقه یا چند ساعت ممکن است از بین برود. کهیرها به شکل ناگهانی و حساسیت‌هایی نسبت به دارو یا غذای به خصوص ایجاد می‌شوند و با مصرف داروهای ضد حساسیت برطرف می‌شوند.

این متخصص پوست با بیان اینکه اگزما شامل خشکی شدید در یک ناحیه از پوست می‌شود، عنوان کرد: اگزما خشکی شدیدی است که به حالت تدریجی و در اثر آب، سرما، صابون و یا مواد شوینده ایجاد می‌شود و برای درمان آن چرب کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند، البته گاهی برای رفع خارش از داروهای ضد حساسیت هم استفاده می‌شود.

صداقت پیشه با عنوان اینکه اگر عوامل‌ ایجاد کننده حساسیت شناخته نشوند، می‌توانند دردسرساز باشند، افزود: گاهی بیمار عامل را نمی‌شناسد یا بنا به دلایلی نمی‌تواند ارتباط خودش را با آن قطع کند، در این صورت یک حساسیت ساده به آلرژی مزمن تبدیل می‌شود که دوره درمان نسبتا طولانی نیز خواهد داشت.

وی در پایان به معرفی برخی از عوامل شایع در ایجاد حساسیت پرداخت و اظهار کرد: داروها خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار حساسیت‌زا هستند. در غذاها،‌ ادویه‌جات مخصوصا فلفل بسیار موثر است. بادمجان، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، موز، کیوی، شکلات و تنقلات به علت وجود ادویه‌ها و رنگ‌ها می‌توانند در ایجاد حساسیت تاثیر بگذارند. گرده‌ گیاهان و گل‌ها و مواد خوشبو کننده در کنارعطرها و تمام مواد آرایشی از دیگر عوامل موثر در حساسیت‌های پوستی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha