سلامت نیوز : سرپرست تخصصی بخش پریودونتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران عنوان کرد: بیماری‌های لثه تنها دلیل بوی بد دهان نیست، اما از مهم‌ترین عوامل است که می‌تواند هشداردهنده هم باشد.

دکتر مژگان پاک‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، علل مختلفی را برای بوی بد دهان معرفی کرد و گفت: تمام بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش می‌تواند باعث بوی بد دهان شود، اما عوامل مربوط به دهان شامل پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.

وی قدم اول در جهت از بین بردن بوی دهان را رعایت بهداشت و استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان دانست.

این متخصص جراحی لثه شایع‌ترین بیماری‌های مشاهده شده در دهان را این‌گونه توضیح داد: در بیشتر موارد میکروب‌هایی که در اطراف شیار دندان و روی بستری از جرم یا لایه نرم و سفید رنگ دندان قرار دارند با ترشح آنزیم‌ها و موادی باعث آسیب‌رساندن به بافت‌های محافظ دور دندان می‌شوند، البته در برخی موارد به استخوان زیر بافت‌ هم آسیب می‌زنند که در این صورت دندان شروع به لق شدن می‌شود.

وی ادامه داد: بافت‌ها ملتهب می‌شوند و تغییر رنگ می‌دهند، در نهایت هم شروع به خونریزی می‌کنند که این اتفاق باعث ترس بیمار می‌شود، همین ترس دلیلی می‌شود که فرد به خوبی مسواک نزند و به طور کلی بهداشت را رعایت نکند، به همین دلیل بیماری در منطقه بیشتر می‌شود و حتی ممکن است تبدیل به ورم پیشرفته شود.

پاک‌نژاد همچنین افزود: خونریزی لثه یکی از دلایل وجود میکروب و ترشح فرآورده‌های میکروبی در یک منطقه است و تا زمانی که این موضوع ادامه داشته باشد، بوی بد هم از دهان به مشام می‌رسد.

این متخصص لثه با اشاره به اینکه تنها بیماری‌های لثه نمی‌توانند باعث بوی بد در دهان شوند، گفت: میکروب‌ها می‌توانند روی زبان، لوزه و حتی حلق مستقر و باعث آلودگی شوند. همچنین افرادی که سرطان خون دارند، ممکن است به علت لثه‌های ملتهبی که دارند، دهانشان بوی ناخوشایندی بدهد.

وی همچنین غذا نخوردن برای ساعت طولانی را از عوامل سطحی معرفی کرد و افزود: دهان فردی که برای مدت زمان طولانی چیزی نخورده باشد، به علت بالا رفتن غلظت خونش بوی خوبی نمی‌دهد، اما به طور کلی در تمام مواردی که به بوی دهان مربوط می‌شود، با رعایت بهداشت می‌توان آن را از بین برد.

پاک‌نژاد با بیان اینکه این بو برای کودکان و نوجوانان هم ممکن است وجود داشته باشد، اظهار کرد: کودکان به علت رویش دندان‌ها، لثه‌های ملتهبی دارند که خودش باعث ترشح موادی می‌شود که دلیلی برای بوی نامطبوع دهان است. همچنین نوجوانانی که دندان عقلشان شروع به رشد کرده، لثه جلوی رویش کامل را می‌گیرد و ممکن است غذا زیر لثه گیر کند.

وی در پایان مزه بدی که گاهی در دهان وجود دارد و بیشتر صبح‌ها احساس می‌شود را به دلیل ترشحات شیارهای لثه‌ای دانست و افزود: این ترشحات در تمام طول روز وجود دارند، اما چون در طول شب دهان فعالیتی ندارد. صبح‌ها دهان بوی مطبوعی نمی‌دهد و مزه خوبی هم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha