سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه جدید در آمریکا نشان داد انجام اسکن‌های فراصوتی مبتنی بر امواج صوتی برای تایید یا عدم تایید نیاز به برداشتن زایده آپاندیس به مراتب کم خطرتر از روش سی تی اسکن یا پرتونگاری با اشعه ایکس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آپاندیس یک زائده انگشتی شکل در انتهای روده بزرگ است که اگر عفونی شده و یا مسیر آن مسدود شود به بروز عارضه التهابی آپاندیسیت منجر می‌شود که با درد شدید شکمی، استفراغ و تب همراه است.

در یک مطالعه جدید از سوی متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن «سنت لوئیس» معلوم شد کودکانی که مشکوک به آپاندیسیت هستند در برخی از بیمارستانهای عمومی آمریکا برای تشخیص بیماری به روش سی تی اسکن تحت آزمایش قرار می‌گیرند.

هرچند استفاده از هر یک از دو تکنیک مزبور یعنی چه اسکن فراصوتی و چه سی تی اسکن برای تشخیص سریع آپاندیسیت و جلوگیری از جراحی‌های غیر ضروری، کاربرد دارد اما گزارشات اخیر حکایت از آن دارد که روش سی تی اسکن می‌تواند در این کودکان خطر ابتلا به سرطان را در سنین بالاتر تشدید کند چون برای انجام آن از تابش اشعه استفاده می‌شود.

این متخصصان می‌گویند: به دلیل خطرات احتمالی سی تی اسکن اخیرا در برخی از بیمارستان‌های اطفال استفاده از تکنیک اسکن برداری فراصوتی متداول تر شده است. با این حال پزشکان می‌گویند روش صحیح استفاده از این تکنیک برای تشخیص آپاندیسیت معمولا کار دشواری است و حتی ممکن است در یک بیمارستان دولتی چنین امکانات خاصی برای مراقبت بیشتر از کودکان وجود نداشته باشد.

به طور کلی تشخیص این عارضه التهابی نسبتا دشوار است چون علائم آن با عفونت‌های ویروسی یا سایر بیماریها شباهت زیادی دارد. با وجود مشکلات فوق در این مطالعه مشخص شد که اگر اسکن‌های فراصوتی به روش صحیح بکار گرفته شوند برای تشخیص این بیماری در کودکان ایمن‌تر و کم خطرتر از سی تی اسکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha