سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 65112

طیف وسیعی از روغن‌های گیاهی جهت مصارف آرایشی ـ بهداشتی در عطاری‌ها یا داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و به دلیل ویژگی‌های فراوان بسیار مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته‌اند.

خواص درمانی و آرایشی روغن‌های گیاهی
سلامت نیوز :  روغن‌های گیاهی منبع غنی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند و روغن‌هایی چون آفتابگردان، كانولا، سویا، ذرت و كنجد، شناخته‌شده‌ترین روغن‌های خوراكی گیاهی بوده كه از انواع مغزهای آجیلی و برخی دانه‌ها به دست می‌آیند، اما علاوه براین روغن‌ها طیف وسیعی از روغن‌های گیاهی جهت مصارف آرایشی ـ بهداشتی در عطاری‌ها یا داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و به دلیل خواص و ویژگی‌های فراوان بسیار مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ روغن‌هایی چون روغن بادام، فندق، پسته، گردو، كتان و سیاهدانه از جمله این روغن‌ها هستند، اما این روغن‌ها چه مزیتی دارند و آیا می‌توان آنها را جایگزین مواد یا كرم‌های آرایشی كرد؟

روغن فندق؛ تقویت‌كننده ابروها

روغن فندق دو كاربرد درمانی و آرایشی دارد. به دلیل طبع گرم و خشك برای سرفه و دردسینه كه از سردی باشد نافع است. بتاسیتوسترول آن اثر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از سرطان‌های سینه و پروستات داشته و اسیدچرب اولئیك آن از افزایش كلسترول بد خون جلوگیری می‌كند. این روغن به دلیل غنی بودن از ویتامین E برای سلامت ماهیچه‌های قلب نافع و به عملكرد طبیعی سیستم تولید مثل كمك می‌كند. روغن فندق علاوه بر ویژگی‌های خوراكی برای سلامتی و لطافت پوست نافع بوده و تقویت‌كننده موثر ابروهاست.

روغن بادام شیرین؛ نرم‌كننده پوست

این روغن جایگزین مناسب لوسیون‌های شیمیایی بوده و اغلب كاربرد آرایشی و بهداشتی دارد. روغن بادام شیرین تاثیر فوق‌العاده‌ای در تمیز‌كردن پوست، ماساژ بدن و صورت، مراقبت از موهای حساس و شكننده و ایجاد پوستی نرم و مرطوب دارد و براحتی مالیده و به آرامی جذب می‌شود. در درمان بیماری‌های اگزما و ریزش مو موثر است و با ایجاد یك‌لایه محافظ روی پوست به مدت طولانی از نفوذ آلودگی به پوست جلوگیری كرده و تسكین‌بخش است. مصرف خوراكی این روغن نیز برای درمان التهاب معده موثر و برونشیت، سرفه‌های مزمن و یبوست را رفع می‌كند.

روغن بادام تلخ؛ تقویت‌كننده مژه‌ها

این روغن خواصی شبیه روغن بادام شیرین دارد با این تفاوت كه خوراكی نبوده و فقط به صورت جلدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا حدودی از ریزش مو، ابرو و مژه پیشگیری كرده و به دلیل ویتامین‌ها و املاح معدنی، تقویت‌كننده پوست است. این روغن به طور طبیعی حاوی عنصر گوگرد بوده و در درمان جوش‌های میكروبی موثر است. در ضمن خشكی و ترك‌های پوستی را كه در اثر سرمای هوا ایجاد می‌شود از بین می‌برد.

روغن پسته؛ شفاف‌كننده مو

این روغن به طور گسترده در مواد آرایشی و بهداشتی كاربرد دارد. روغن پسته یك مرطوب‌كننده مطلوب بوده و به سرعت جذب می‌شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی‌كند و برای ماساژ صورت و بدن گزینه مناسبی است. اسیدهای چرب امگا6 آن اثر زخم‌های ناشی از اعمال جراحی را از بین برده و از چین و چروك دور چشم و صورت جلوگیری كرده و از همه مهم‌تر موها را شفاف می‌كند. مصرف خوراكی این روغن نیز جنبه درمانی داشته و فسفر آن هوش و حافظه را افزایش و اسیدفولیك آن به رشد و تكامل سیستم عصبی جنین كمك می‌كند. روغن پسته ضربان قلب را تنظیم و به اكسیژن‌رسانی بهتر سلول‌ها كمك كرده و برای درمان دردهای استخوانی اثر شگفت‌انگیزی دارد. این روغن به دلیل مقدار كم كربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست و به جهت فیتواسترول‌های گیاهی با كاهش كلسترول بد خون موجب سلامت قلب می‌شود.

روغن سیاهدانه؛ تقویت‌كننده موی سر

این روغن از غنی‌ترین روغن‌های آرایشی است و موهای سفت و شكننده را تقویت می‌كند. روغن سیاهدانه به دلیل تركیبات شبه هورمونی به رویش مجدد موهایی كه پیاز آن ضعیف‌شده كمك كرده و با تقویت رنگدانه مو از سفیدشدن آنها جلوگیری می‌كند. خواص خوراكی منحصر به فرد این روغن آن است كه كلیه و مجاری ادرار را تمیز، سیستم ایمنی را تقویت، سرماخوردگی را درمان و در بهبود آرتروز، روماتیسم و التهاب لثه‌ها موثر است.

روغن گردو؛ داروی قلب

این روغن اغلب كاربرد خوراكی و درمانی داشته و برای پایین‌آوردن و تنظیم كلسترول خون مفید است. البته روغن فندق و بادام نیز تا حدودی به كاهش كلسترول خون كمك می‌كند، اما نه به اندازه روغن گردو. این روغن تری‌گلیسیرید بالا، سوزش بافت‌ها و ناراحتی‌های اعصاب و روان را التیام و به دلیل مقدار زیاد ویتامین‌های E و A نقش آنتی‌اكسیدانی داشته و از پیر شدن سلول‌های بدن ممانعت می‌كند. این روغن، دارویی مطلوب برای قلب محسوب می‌شود.

روغن جوانه گندم؛ مانع پیری پوست

این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی برای درمان ناراحتی‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود. روغن جوانه گندم سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است و درصد بالای ویتامین E آن آثار زیانبار رادیكال‌های آزاد پوست را خنثی كرده و از پیری زودرس و چین و چروك پوست جلوگیری می‌كند. این روغن، محافظت‌ پوست در برابر پرتوی ماورای بنفش خورشید بوده و ماسك آن سبب لطافت و نرمی پوست صورت به خصوص در دوران یائسگی می‌شود.

روغن كرچك ؛ برطرف‌كننده پینه دست و پا

این روغن یك داروی خوراكی ملین، طبیعی و قوی با اثری سریع است. از این روغن در مواردی كه لازم است محتویات معده خارج شود به عنوان یك ماده تهوع‌آور استفاده می‌شود. مشكل مصرف این روغن طعم و بوی نامطبوع و دشواری بلع آن است كه امروزه برای رفع این مشكل از كپسول روغن كرچك استفاده می‌شود. روغن كرچك برای برطرف‌كردن یبوست و درمان سندرم روده تحریك‌پذیر موثر است. این روغن علائم افسردگی و خستگی را كاهش می‌دهد و به دلیل خاصیت ضدمیكروبی در درمان زخم‌های پوستی و از بین‌بردن قارچ‌های دور ناخن دست و پا مفید و برطرف‌كننده شوره سر و جلادهنده موهای خشك است و برای درمان پینه روی پا استفاده می‌شود. در زمستان پس از دوش گرفتن برای جلوگیری از خشكی پوست و لكه‌های سفید از روغن كرچك به عنوان مرطوب‌كننده استفاده كنید.

توجه: این روغن در دوران بارداری و شیردهی و برای كودكان زیر 12 سال توصیه نمی‌شود. مهم‌ترین عارضه مصرف طولانی‌مدت این دارو مختل‌شدن حركات طبیعی روده و ایجاد وابستگی به اجابت مزاج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha