سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 65113

هیچ كس دوست ندارد كودكی سر میز غذا كثیف و به هم ریخته غذا بخورد یا هیچ كس كودكی را كه با دهان باز و بدون توجه به دیگران و هنگام حرف‌زدن غذا می‌خورد، دوست ندارد.

آداب درست غذاخوردن را به كودك بیاموزید
سلامت نیوز : معمولا وقتی بچه‌ای شروع به صحبت می‌كند یا زمانی كه در جمعی حضور دارد، همه افراد با مشاهده رفتارهای خوب یا بدش درباره نحوه تربیت درست یا غلط او نظر می‌دهند و به صورت ناخودآگاه دیدشان نسبت به خانواده تغییر می‌كند. مسلما هیچ پدر و مادری هم دلش نمی‌خواهد فرزندش بی‌ادب شناخته شود و دیگران فكر كنند آنها وقت كافی برای تربیت كودك اختصاص نداده‌اند، بنابراین بسیار مهم است كه به كودك بیاموزیم در جمع چطور ظاهر شود و رفتارهایش چگونه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ یكی از مسائل مهم در این زمینه رفتار كودك هنگام صرف غذا و سر میز یا سفره غذا​ست. مثلا هیچ كس دوست ندارد كودكی سر میز غذا كثیف و به هم ریخته غذا بخورد یا هیچ كس كودكی را كه با دهان باز و بدون توجه به دیگران و هنگام حرف‌زدن غذا می‌خورد، دوست ندارد. بنابراین خوب است به كودكان بیاموزیم نشستن سر میز یا سفره هم آداب خاص خودش را دارد كه باید رعایت شود.

برای این كار قبل از هر چیز یادتان باشد كودك را برای غذا خوردن به خودتان وابسته نكنید. او از​ سه سالگی باید بتواند به تنهایی غذایش را بخورد و در این كار مستقل باشد. نگران هم نباشید؛ چون متخصصان می‌گویند این سن بهترین زمان برای پذیرفتن این مسئولیت است. اگر به او اجازه دهید از سه سالگی غذایش را بدون كمك زیاد شما بخورد، مسلما فرصت بیشتری هم برای تمرین رفتار صحیح خواهد داشت و در نتیجه به نفعش خواهد بود. البته خوب است آداب اولیه غذا خوردن را به تدریج از ​ دو سالگی به كودك بیاموزید؛ كارهایی بسادگی نحوه گرفتن قاشق و چنگال در دست و... .

علاوه بر این، حواستان باشد كودك را به تند و باعجله غذاخوردن یا آرام و كندخوردن عادت ندهید. البته اگر او غذایش را خیلی تندتر از بقیه بخورد و زودتر از سر سفره یا میز بلند شود، شما هم اذیت خواهید شد و باید دائم دنبال او باشید تا برای كسی مزاحمت درست نكند.

در ضمن​ برای این‌كه به این هدف برسید هیچ وقت او را ساعت‌ها گرسنه نگه ندارید. شاید به همین دلیل است كه متخصصان تغذیه تاكید می‌كنند میان وعده‌هایی مناسب و مغذی را در ساعات مختلف روز در دسترس كودك قرار دهید تا هنگام وعده‌های اصلی غذا ولع زیادی نداشته باشد. البته این میان وعده‌ها نباید موجب سیری كودك شود و در نتیجه غذا نخورد؛ بنابراین با رعایت تعادل و تناسب، میان‌وعده‌های مورد نیاز را در اختیارش بگذارید.

در نهایت هم فراموش نكنید که​ این كارها به صبر و همراهی والدین نیاز دارد. پس به این زودی‌ها نباید خسته شوید و در میان راه كار را نیمه تمام رها كنید. مسلما شما بهتر از دیگران و افرادی مانند مربی مهدكودك یا مادربزرگ و پدربزرگ می‌توانید این نكات را به كودك آموزش دهید. فقط باید بپذیرید كه او هنوز خیلی كوچك است و براحتی نمی‌تواند قوانینی را كه برایش توضیح می‌دهید درك و اجرا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha