سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام اینکه دولت باید برای سلامت مردم اهمیت قائل شود، گفت: عوارض ناشی از مصرف قلیان کمتر از استعمال مواد مخدر برای جوانان نیست، از این‌رو دولت باید همراه با دیگر دستگاه‌ها در جهت پاک‌سازی قهوه‌خانه‌ها از عرضه قلیان گام بردارد.

سیدامیرحسین قاضی‌‌زاده‌هاشمی در گفت‌ وگو با خانه ملت، با یاد‌آوری بخشنامه دیوان عدالت اداری مبنی ‌‌بر منع عرضه قلیان از سوی قهوه‌خانه‌ها، افزود: تا قبل از این مصوبه قهوه‌خانه‌ها نیز جزء اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات در آن ممنوع بود، اما مصوبه وزیران در کمیسیون اجتماعی دولت قهوه‌خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی خارج کرد.

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شوای اسلامی، با اعلام اینکه قانون جامع کنترل دخانیات، جزء قوانین روشن و محکم است، افزود: در این رابطه دولت یا باید قانون را اجرا یا از آن تخلف کند، که متأسفانه دولت تخلف از مصوبه قانونی را برگزید، به همین دلیل است که دیوان عدالت اداری بر اساس قانون مصوبه دولت را رد کرده است.

وی با بیان اینکه گرایش جوانان دلایل بسیاری دارد، یاد‌آور شد: هم‌اکنون جایگزین مناسبی برای تفریحات جوانان وجود ندارد، از این‌رو جوانان به سمت قهوه‌خانه‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در برخورد با مصوبه غیرقانونی هیأت وزیران را ضعیف ارزیابی کرد وگفت: این وزارتخانه به‌عنوان متولی سلامت کشور باید به مصوبه عرضه دخانیات در قهوه‌خانه‌ها واکنش نشان می‌داد که این موضوع متأسفانه اتفاق نیافتاد.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه مجلس در جایی که قانون به درستی اجرایی نشود با بی‌قانونی برخورد می‌کند، افزود: به‌طور حتم مجلس و کمیسیون اجتماعی از اجرای قوانین به‌ویژه قانون جامع کنترل دخانیات حمایت می‌کند.

وی با یاد‌آوری دلایل غیرکارشناسی دولت در اجرای مصوبه عرضه دخانیات در قهوه‌خانه‌ها، تصریح کرد: دولت مدعی است که نباید جلوی کسب درآمد مردم را گرفت، اما باید گفت که کسب درآمد به هر طریقی به‌طور حتم جایز است، لذا اگر راه برای هر کاری باز است نباید با قاچاقچیان مواد مخدر هم برخورد شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه دولت باید برای سلامت مردم اهمیت قائل شود، افزود: به‌طور حتم عوارض که  به وسیله مصرف قلیان ایجاد می‌شود، کمتر از استعمال مواد مخدر برای جوانان نیست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اصرار دولت در عرضه قلیان در قهوه‌خانه غیرقانونی است، گفت: از طرف دیگر سازمان بازرسی کشور هم باید با نظارت مانع ازعرضه قلیان و مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها شود.

قانون جامع کنترل دخانیات علاوه بر منع عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها، مفاد تأثیرگذار دیگری نیز درباره کنترل مواد دخانی از جمله ممنوعیت مصرف این مواد در اماکن عمومی، ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، افزایش قیمت مواد دخانی و مالیات این محصول‌ها و ممنوعیت فروش محصولات دخانی به صورت فله‌ای، باز یا نخی دارد که در اجرای این مفاد سرعت و نظارت دقیق وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha