سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 65126
سلامت نیوز : شاید شما هم در میان دوستان و آشنایان خود، همسران جوانی را دیده باشید که سال هاست زندگی مشترکشان را شروع کرده اند اما هنوز نفر سومی پا به زندگی شان نگذاشته. نه که از این موهبت الهی محروم باشند بلکه خود نخواسته و به عبارتی خودشان این موهبت را نپذیرفته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛  برخی می گویند هنوز زود است چرا که ما خودمان بچه ایم، بچه برای چه می خواهیم؟برخی می گویند؛ وضعیت مالی مان جوابگو نیست و نمی توانیم از پس مخارج سنگین بچه برآییم؟برخی دیگر نیز می ترسند؛ ترس از ۹ ماه بارداری و شرایط خاص آن دوران و سپس تولد فرزند و بزرگ کردن او.در کنار این موارد، هستند کسانی که عجیب ترین دلیل را برای بچه دار نشدن انتخاب کرده اند؛ به هم نخوردن شکل و قیافه ظاهری! که این تفکر، حاصل برگزیدن منش و روشی برای زندگی است که هیچ همخوانی با ذات و فطرت انسان ندارد. به جز موردی که خانم ها از بارداری می ترسند، موارد دیگر بچه دار نشدن، معلول نوع نگاه اشتباه هر دو زوج به مسئله پدر و مادر شدن است، که باید تغییر کند.

حس مبهم مادر و پدر شدن برای همه افراد وجود دارد و تا زمانی که در شرایطش قرار نگیرند و آن را تجربه نکنند، این ابهام برایشان باقی خواهد ماند و اندیشیدن به آن با وجود شیرینی ها و لذت هایش اضطراب آور و استرس زا خواهد بود. این اضطراب و دل نگرانی زوج های جوان کاملاً قابل قبول است چرا که مسئولیتی که می خواهند بر عهده بگیرند، مسئولیت کمی نیست و نیازمند آمادگی در زمینه های بسیاری است؛ بُعد روحی و روانی، بُعد جسمانی و بُعد مالی. در این میان، بُعد روحی و روانی بسیار مهم تر است از دو بُعد دیگر. درباره بحث مالی که خداوند تضمین کرده است، اما بُعد روحی، والدین از سال ها پیش و حتی قبل از ازدواج باید شرایط را مهیا کنند و بر روی روحیات و خلق وخوی خود کار کنند.فراهم آمدن این آمادگی یک فرآیند چند روزه نیست. به عنوان نمونه، مقدمات روحی قاعدتاً به قبل از دوران ازدواج برمی گردد و بخشی از آن وابسته به سال های پس از ازدواج است و نمی شود ساده به آن نگریست چرا که گاهی فرد به سبب اشتباهاتی در انتخاب همسر، پس از ازدواج ، سلامت روانی اش کاهش یافته و همین امر او را نسبت به فرزنددار شدن بی میل می کند.با این وجود، آرامش روانی و پرورش بعد اخلاقی دو طرف برای موفق بودن در مسئله تربیت فرزند، بسیار مهم و منوط به زحمات و مرارت های سال های قبل است.

علاوه بر این موارد، همسران جوان می بایست قبل از بچه دار شدن نسبت به تغییراتی که پس از بچه دار شدن تجربه می کنند، آگاهی پیدا کنند.

تفاوت شرایط زن و مرد درباره بچه دار شدن

نکته قابل توجه این است که تمام تغییرات و شرایط این دوران به سبب تفاوت هایی به دو مرحله جدا تقسیم می شود؛ یکی از زمانی که همسران جوان متوجه می شوند که پدر و مادر شده اند تا قبل از تولد فرزند و مرحله دیگر، از زمان تولد فرزند شروع می شود تا به مرور والدین با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند.مرحله اول با توجه به این که هنوز فرزند پا به این دنیا نگذاشته است، نسبت به مرحله دوم بالطبع شرایط عادی تر خواهد بود.در مرحله دوم و با تولد فرزند عملاً مسئولیت های پدر و مادر به نقش هایی واقعی تبدیل می شود و تقریباً تمام ابعاد زندگی شان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.یکی از تفاوت های خانم ها و آقایان این است که حس فرزنددار شدن برای خانم ها بیشتر قابل لمس است چرا که آن ها به سبب تغییرات جسمانی، شرایطی بسیار متفاوت را تجربه می کنند که آقایان تصوری از آن ندارند و آقایان تا زمانی که بچه به دنیا نیامده است، کمتر حس پدر شدن را تجربه می کنند.

نکته دیگر این است که؛ بسیاری از خانم های باردار، به خصوص در سه ماه اولیه بارداری مدام حالشان بد می شود، به بو حساس هستند، توان آشپزی ندارند، حتی گاه تا مدتی توان انجام کارهای منزل را ندارند و بی حوصله اند، بسیار تحریک پذیر و حساس می شوند، احساسات متغیری را تجربه می کنند و بعضاً بهانه گیر می شوند. تمامی این موارد به سبب تغییرات هورمونی دوران بارداری کاملاً طبیعی است.حال اگر آقایان اطلاع کافی نسبت به این تغییرات نداشته باشند، غالباً سوءتفاهم هایی به وجود می آید و حتی گاه فکر می کنند همسرشان پس از بچه دار شدن نسبت به آن ها بی تفاوت شده است و همین سوءتفاهم ها سبب کاهش رضایت میان زوجین شده و کیفیت رابطه شان افت محسوسی پیدا می کند.اما اگر انتظارات واقع بینانه و مطابق با شرایط موجود از یکدیگر داشته باشند، نه تنها کیفیت رابطه شان دچار اختلال نمی شود بلکه از بچه دار شدن شان نیز لذت بیشتری خواهند برد.

نکاتی که زوجین باید توجه داشته باشند:

در مواردی که مادر نسبت به بارداری اش احساس ترس دارد، مرور آموزه های دینی و الهی بسیار آرامش بخش خواهد بود. در روایات داریم که هر چه عبادت سخت تر و مشکل تر، ثوابش بیشتر. بارداری عبادتی است بزرگ و با عظمت که پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند: «وقتی زن حامله می شود، مانند انسان روزه دار شب زنده داری است که برای عبادت برمی خیزد و چون سربازی است {که جانش را} در راه پیشرفت اسلام نثار می کند.»

زوجین قبل از بچه دار شدن، توقعات و انتظارات خود را با هم در میان بگذارند. اکثر آقایانی که زیر بار بچه دار شدن نمی روند به سبب دغدغه مالی و نگرانی از عدم توانایی برای تأمین خرج و مخارج زندگی است. صحبت کردن درباره توقعات و سطح پایین و منطقی در نظر گرفتن آن ها، دغدغه فشار مالی را از دوش مرد برمی دارد و به او در پذیرش این مسئولیت کمک می کند.

کمک اطرافیان و خانواده ها در بحث فشار مالی بسیار موثر است. بسیاری از خانواده ها وقتی زوجی از نزدیکانشان بچه دار می شوند، به آن ها پیشنهاد می دهند که وسایلی مانند کالسکه یا ساک بچه و حتی لباس های دوران نوزادی فرزند خودشان را بدهند به والدین جوان. لباس های نوزادان به سبب رشد سریع آن ها مدت زمان کمی قابل استفاده است و معمولاً نو می ماند به خصوص در ماه های اولیه.

خواهرها و برادرها و حتی دیگر اعضای فامیل می توانند لباس های دوران نوزادی فرزندان خود را به زوج های فامیل که قصد بچه دار شدن دارند، بدهند. از آن جایی که بعضاً هزینه لباس های نوزاد کم نیست، این مسئله خود کمکی است در کاهش مخارج قدم نو رسیده. تصور این که زوجین به سبب تنگی دست و مشکلات اقتصادی بچه دار نشوند حتی با آموزه های دینی ما هماهنگ نیست. در سوره انعام، آیه ۱۵۱ و سوره اسراء، آیه ۳۱ خداوند می فرماید: رزق و روزی بر عهده خداوند است.

قبل از بچه دار شدن اگر اختلاف و مشکلی میان زوجین وجود دارد حتماً در صدد برطرف کردنش برآیند. این تصور کاملاً اشتباه است که بچه دار شدن می تواند حلال مشکلات عاطفی و رفتاری میان زوجین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha