سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به ارزیابی‌های کشوری انجام شده در زمینه چگونگی پیشرفت استقرار برنامه حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها، گفت: نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده در زمینه استقرار برنامه حاکمیت خدمات بالینی حاکی از افزایش رضایتمندی مردم و ارتقای قابل توجه کیفیت ارایه خدمات در مجموعه بیمارستان‌های کشور است.

دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، برنامه حاکمیت خدمات بالینی را نوعی حاکمیت کیفیت ارتقاء یافته ارایه خدمات در حوزه درمان و بیمارستان‌ها دانست و گفت: هدف نهایی از اجرای این برنامه افزایش رضایتمندی مردم از کیفیت خدمات درمانی و بیمارستانی است.

وی با اشاره به فراهم کردن مقدمات اجرای برنامه حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها از حدود 3 سال گذشته، افزود: برنامه حاکمیت خدمات بالینی از هفت محور برخوردار است که بر ارایه خدمات مناسب به بیماران متمرکز شده است؛ یعنی در این برنامه، "بیمار محوری" اصلی جدی است.

امامی رضوی "ایمنی بیماران" را در راس برنامه حاکمیت خدمات بالینی خواند و ادامه داد: در برنامه حاکمیت خدمات بالینی آیتم‌های مختلفی مانند ارایه خدمات ایمن به بیماران، آموزش مراقبت از خود به بیماران، آموزش پرسنل برای ارایه خدمات بهتر، استانداردسازی خدمات ارایه شده و ... در نظر گرفته شده است. همچنین برای فاز مدیریت و رهبری این برنامه و اینکه ارگانیزاسیون درستی برای خدمات وجود داشته باشد هم تدابیر لازم اتخاذ شده است.

وی افزود: اقدام در جهت این محورهای هفت گانه از سه سال گذشته در ستاد وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شد تا این مفاهیم به تمام ارایه دهندگان خدمت در بیمارستان‌ها آموزش داده شود. در این راستا فاز یک ساله‌ای طی شد تا مفاهیم آموزش داده شود و به دنبال آن دفاتر حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها راه‌اندازی شد. در حال حاضر در تمام بیمارستان‌های کشور دفاتر حاکمیت خدمات بالینی موجود است. مرحله بعدی، استقرار این استانداردها در بیمارستان‌ها بود که در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم انجام شد.

امامی رضوی ادامه داد: همزمان با استقرار حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها، ارزیابی‌های دانشگاهی و کشوری از پیشرفت برنامه نیز پیگیری شد. در این راستا طراحی‌های لازم برای برگزاری جشنواره‌ای در جهت تقدیر از بیمارستان‌های برتر انجام شد. به این ترتیب نخستین جشنواره حاکمیت خدمات بالینی سال گذشته برگزار و تقریبا یک بیمارستان از هر دانشگاه به عنوان بیمارستان نمونه معرفی شدند.

تقدیر از بیمارستان‌های برتر در دومین جشنواره حاکمیت خدمات بالینی

وی از برگزاری دومین جشنواره حاکمیت خدمات بالینی در 7 و8 بهمن ماه خبر داد و گفت: در سال جاری ارزیاب‌های کشوری با دقت بیشتری بیمارستان‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و محورهای هفتگانه برنامه حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha