سلامت نیوز :  محمود احمدی‌نژاد امروز در هیجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: انسان گل سرسبد هستی است و دارای ظرفیت‌های نامحدودی است که برای رسیدن به قله‌های بلند صرف شده و تمام آرزوهای مثبت برای انسان قابل تحقق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها زمانی به طور واقعی در کام انسان می‌نشیند که در سایه سلامت است و سلامت اولین عامل برای بهره‌مندی از سایر نعمت‌های الهی و حرکت‌های انسانی و معنوی است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما هیچ دستاورد علمی و تجربی بشری را نفی نمی‌کنیم در حال حاضر سرعت رشد و حجم تولیدات علمی کشور در حوزه بهداشت و درمان افتخارآمیز است.

احمدی‌نژاد با انتقاد از مقایسه ایران با کشورهای منطقه و خاورمیانه در عرصه‌های مختلف گفت: وقتی که کشور را با این کشورها مقایسه می‌کنم احساس خوبی ندارم چرا که با مقایسه ایران با کشورهای منطقه به هیچ جا نمی‌رسیم باید خود را با برترین‌های عالم مقایسه کنیم.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: در حال حاضر سرعت رشد علمی کشور در دنیا اول است که باید این جایگاه را حفظ کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در عرصه تولید نیازهای کشور در دو بخش دارو و تجهیزات پزشکی مورد توجه هستند، تصریح کرد: حتی اگر تحریم‌های امروز به کشور تحمیل نشده بود باز هم باید با سرمایه‌گذاری و با استفاده از دانشمندان برای تولید داخلی در این بخشها تلاش می‌کردیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: تا پایان بهمن ۳۰ داروی نوترکیب در کشور تولید خواهد شد و این در حالی است که کل داروهای نوترکیب موجود در دنیا 170 دارو است و باید به سمت تولید این داروها گام برداریم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور نیازمند ترکیب علم پزشکی و مهندسی است ادامه داد: با توجه به سابقه افتخارآمیز این رشته‌ها در کشور با پیوند این دو شاخه می‌توانیم در تولید تجهیزات پزشکی نیز موفق باشیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از ایرانیان در بالاترین تراز علمی دنیا مشغول به خدمت‌رسانی هستند گفت: انسان برای رسیدن به اهداف بلند منحصر به یک مسیر نیست و نباید به جایگاه‌ و وضعیت فعلی خود اکتفا کنیم.

احمدی‌نژاد طب سنتی را یکی از راههای رسیدن به قله‌های پیشرفت در حوزه درمان دانست و گفت: تجربه نشان می دهد که این روش جزء بهترین راههاست چرا که با طبیعت انسان سازگاری بیشتری دارد و از سرمایه‌های کل کشور محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری اضافه کرد در حال حاضر 8 دانشکده طب سنتی در کشور وجود دارد و باید این دانشکده‌ها در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شود چرا که با توجه به ریشه‌دار بودن طب سنتی در ایران سرعت رشد این علم بیشتر از طب مدرن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 1700 گیاه دارویی در ایران شناخته شده که بیش از 800 مورد آن ثبت شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران کشوری با اقلیم و گیاهان گوناگون است تصریح کرد: همین امر ثروتی عظیم برای کشور محسوب می‌شود و ما می‌توانیم صادرکننده داروهای گیاهی باشیم که این امر پشتیبانی علمی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت و پشتیبانی مدیریتی و سیاسی دولت را می‌طلبد.

رئیس جمهوری تأکید کرد: باید بیمارستانی برای دانشکده طب سنتی اختصاص دهیم که ما نیز از این اقدام حمایت می‌کنیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: منابع بیماری‌زا بسیاری از جمله محیط، تماس‌ها، هوا، استرس‌ها و فشارها به عنوان منابعی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازند شناخته شده‌اند اما بخش اصلی این منابع مربوط به خوراک انسان است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی فیلتر و دروازه‌بان خوراکی‌های مردم هستند ادامه داد: خوردن بیش از حد گوشت گاو برای مردم مضر است اما اگر این مسئله را من بگویم، می‌گویند گوشت کم است اما این مسئله اگر از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان مربوطه مطرح شود مردم بهتر می‌پذیرند.

رئیس جمهوری تأکید کرد نحوه مصرف و نوع غذا باید از دوران ابتدایی تا دانشگاه‌ها در آموزش‌ها وارد شود در حال حاضر در طول دوران تحصیل افراد دریغ از یک صفحه آموزش که در مورد مراقبت از غذا و نحوه غذا خوردن ارائه شود تأکید کرد: تمام آموزش‌ها در این خصوص باید توسط آموزش و پرورش و آموزش عالی تنظیم شود. در حال حاضر تمام آموزش و همت ما در مسیری قرار گرفته است که انتهای آن مشخص نیست.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر کار پزشکی در دنیا نوعی تجارت است گفت: من اطلاع دارم که برخی از بیماریها در کشورها منتشر می‌شود برای این که برخی از داروها فروخته شود و این افرادی که اقدام به چنین کارهایی می‌کنند از نظر اخلاقی و انسانی سقوط کردند.

وی اضافه کرد: کسی که بمب اتمی و میکروبی برای تسلط بر کشورها و منابع اقتصادی آنها می‌سازد آیا اهل این نیستند که برای کسب پول بیماری به کشورهای دیگر صادر کند. در زمان جنگ تحمیلی داروی اهدایی می فرستادند که در برخی از آنها عامل هپاتیت بود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: 40 سال روغن با ترانس بالا در کشور تبلیغ شد تا در نهایت این روغن‌ها جایگزین روغن طبیعی شدند و پس از پی بردن به آثار مضر این روغن‌ها توسط کارشناسان با تلاش‌های فراوان و برنامه‌ریزی‌ها در سال‌های اخیر مصرف این روغن از بین رفت.

رئیس جمهوری با بیان اینکه طبابت در دین و آیین ما امری مقدس و متعالی است گفت: ما نمی‌خواهیم تاجر سلامت مردم باشیم.

احمدی‌نژاد با تأکید بر میزان افزایش مراقبت‌ها و دروازه‌بانی‌ها در مسئله سلامت گفت: باید بسیاری  قاطع باشیم و اگر کالایی مضر است حتی اگر رئیس جمهور، قاضی یا هر شخصیت دیگری هم گفت: نباید به مردم عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha