یافته‌های یك پژوهش در دانشگاه علوم پزشكی یزد نشان داد كه روش الكتروایمونودیفیوژن، روشی حساس، دقیق، ‌اختصاصی و دارای محدوده آنالیز مناسب برای اندازه‌گیری آلبومین در ادرار و تشخیص میكروآلبومینوری برای پی بردن به شروع و پیشرفت عوارض در بیماران دیابتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ الكتروایمونودیفیوژن (EID) روشی برای اندازه گیری آلبومین در مایعات بیولوژیك می‌باشد و از طرفی تعیین مقدار آلبومین در ادرار و تشخیص میكروآلبومینوری برای پی بردن به شروع و پیشرفت عوارض بیماری دیابت اهمیت زیادی دارد؛ در همین راستا دكتر بمانعلی جلالی از دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد در یك طرح تحقیقاتی تحت عنوان « ارزیابی روش الكتروایمنودیفیوژن و مقایسه آن با روش الیزاجهت سنجش آلبومین در ادرار » با تهیه آنتی بادی اختصاصی آلبومین، روش EID برای سنجش غلظت آلبومین در ادرار را راه‌اندازی كرده و قابلیت‌های آن در تشخیص میكروآلبومینوری را مورد ارزیابی قرار داده است.


وی پس از تهیه آنتی بادی آلبومین، ‌روش EID را راه‌اندازی كرده و ‌٦١ نمونه ادرار را از افراد دیابتی تهیه و با استفاده از آنها، قابلیت‌های علمی این روش برای سنجش آلبومین در ادرار و تشخیص میكروآلبومینوری را بررسی كرده است.


دكتر جلالی در تحقیق خود نتایج دستگاه Clinitek-100 را برای پی بردن به میكروآلبومینوری، با روش مرجع مقایسه كرد كه در نتیجه مشخص شد كه روش EID برای تشخیص میكروآلبومینوری دارای سه مورد جواب مثبت كاذب (‌٤/٩ درصد) و دو مورد جواب منفی كاذب (‌٣/٣ درصد) بود. نتایج دستگاه CLINITEK-100 نیز یك مورد مثبت كاذب (‌٦/١ درصد) و ‌١٤ مورد (‌٢٣ درصد) منفی كاذب داشت.


همچنین بررسی‌ها نشان داد كه حساسیت و ویژگی روش EID به ترتیب ‌٩٥ درصد و ‌٨٣ درصد بود كه در مقابل دستگاه CLINITEK-100 برای تشخیص میكروآلبومینوری حساسیت ‌٦٧ درصد و ویژگی ‌٩٤ درصدی داشت.


با توجه به نتایج این تحقیق چنین نتیجه‌گیری شده است كه روش EID برای سنجش آلبومین در ادرار دارای حساسیت، محدوده آنالیز و دقت مناسبی می‌باشد؛ چرا كه این روش به عنوان یك تست برای تشخیص میكروآلبومینوری، ‌دارای حساسیت بالا (‌٩٥ درصد)، ولی ویژگی نسبتاً ضعیف (‌٨٣ درصد) بوده و در مقابل دستگاه CLINITEK-100 ویژگی مناسب (‌٩٤ درصد) و حساسیت ضعیف‌تری (‌٦٧ درصد) داشته است.


در مجموع EID روشی حساس، دقیق ،‌اختصاصی و دارای محدوده آنالیز مناسب برای اندازه گیری آلبومین در ادرار و تشخیص میكروآلبومینوری می‌باشد و اگر چه حساسیت این روش نسبت به روش مرجع الیزا كمتر است ولی از دستگاه CLINITEK-100 حساس‌تر بوده و هزینه آن نیز از روش مرجع الیزا و دستگاه كمتر است.


این محقق دانشگاه علوم پزشكی یزد در خاتمه این روش را برای مطالعات جمعیت شناختی با تعداد نمونه متوسط و زیاد مناسب دانسته و اضافه می‌نماید؛ دستگاه CLINITED-100 نیز برای مراكز دیابت و غربالگیری افراد دیابتی برای میكرو آلبومینوری مناسب است.


نقطه قوت این دستگاه امكان انجام تست انفرادی و سرعت عمل آن می‌باشد.


جواب‌های مثبت دستگاه كاملا قابل قبول، ولی نتایج منفی آن را باید با احتیاط تفسیر كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha