جوانان از مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی بدنسازی خودداری کنند زیرا این مواد می‌توانند به تخریب سلول‌های کبد، کلیه، معده و روده منجر شوند و ناباروری و حتی مرگ ناگهانی از عوارض مصرف غیر مجاز این مواد دارویی است.

ناباروری و تخریب سلول‌های کبد و کلیه از عوارض مکمل‌های بدنسازی

سلامت نیوز : لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس بهترین مکمل‌ها را مکمل‌های غذایی طبیعی دانست که مصرف آن به تمام مردم توصیه می‌شود. این مکمل‌ها شامل انواع موادغذایی پروتئینی، لبنیات، سبزیجان، میوه و حبوبات است.

وی افزود: گاهی مصرف مولتی ویتامین‌ها و ب کمپلس‌ها به شرط هماهنگی با پزشک متخصصی مانعی ندارد.

پورکاظمی اظهار کرد: مصرف مکمل‌های دارویی را به جوانان توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه در سطح ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای باشند.

وی ادامه داد: مصرف این گونه مکمل‌ها به شرطی مجاز است که حتماً در آزمایشگاه بررسی شده باشد و از داروخانه تهیه شوند.

این متخصص با تأکید بر مشورت با متخصص تغذیه پیش از مصرف مکمل‌های دارویی گفت: مربی‌های ورزشی نباید برای ورزشکاران مکمل دارویی تجویز کنند و فقط به کارمربی‌گری خود بپردازند.

وی نسبت به عوارض مکمل‌های غذایی غیرمجاز هشدار داد و گفت: مهمترین عارضه ناشی از مصرف این گونه مکمل‌ها مرگ ناگهانی فرد است.

وی افزود: سکته قلبی و مغزی، تخریب سلول‌های کبدی و کلیوی، خونریزی معده و روده، ناباروری و اختلالات مغزی از دیگر تبعات مصرف مکمل های دارویی غیرمجاز است.

پورکاظمی همچنین تأکید کرد: زنان با توجه به شیوع کم‌خونی باید با حساسیت بیشتری با مسئله مصرف مکمل‌های دارویی مواجه شوند و برای رژیمهای لاغری یا چاقی حتماً با پزشک مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha