سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 65145
سلامت نیوز : عوارض تنفس هوای آلوده این روزها بیش از گذشته تهرانی‌ها را در معرض خطر قرار داده به‌طوری که رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی نسبت به افزایش موارد سرطان به دنبال تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور هشدار داده است. دکتر ایرج خسرونیا معتقد است که آلودگی هوا باعث تحریک سیستم تنفسی، گوارشی، خونی، مغز و اعصاب و پوست می‌شود و می‌تواند سرطان را افزایش دهد. به گفته وی، تمامی ساکنان شهرهای بزرگ کشور و افرادی که در محیطهای آلوده کار می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اما در این میان بنزین به عنوان عامل اصلی تمام آلودگی‌ها خصوصا در تهران شناخته می‌شود ولی هنوز مشخص نیست که تا رسیدن به استاندارد محیط زیستی یورو 4 در تولید بنزین و خودرو چقدر فاصله وجود دارد. در چنین شرایطی تهران دوباره به سمت هوای آلوده پیش می‌رود به‌طوری که از روز یکشنبه حجم آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا رو به افزایش گذاشته است.سازمان محیط زیست معتقد است که برای حل مشکل آلودگی هوا باید در تمام طول سال، طرح زوج و فرد از در منازل آغاز شود چرا که به گفته رئیس این سازمان «با اجرای این طرح در تمام طول سال شاهد کم شدن تراکم خودرو، روانی ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خواهیم بود.» این در حالی است که استانداری تهران به عنوان تصمیم گیرنده در این حوزه مخالفت صددرصد خود را با این موضوع اعلام کرده و معتقد است که این کار باعث افزایش تعداد خودروها در خانوارهای تهرانی می‌شود.

بنابراین تنها آنچه که از سوی سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا قرار است اجرا شود به چند مورد کم اهمیت محدود می‌شود؛ جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیراستاندارد و استانداردسازی مراکز تاسیسات برودتی و گرمایشی در تهران. این در حالی است که طرح سازمان برای جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیراستاندارد مربوط به خودروهای فرسوده نمی‌شود حال آن که به گفته محمدی زاده، بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند. یکی دیگر از مخالفان اجرای طرح سراسری زوج و فرد رئیس پلیس راهور است که این روش را روش پایداری نمی‌داند و معتقد است بهتر است دستگاه‌های مسئول منشا آلودگی هوا که «خودروها، صنایع ، مصارف خانگی و ادارات» هستند را از بین ببرند.پلیس راهور که در همین چند روز آلودگی هوای تهران بیش از 3 هزار خودروی فرسوده را به پارکینگ منتقل کرده‌ از بخشودگی جریمه اولین روز اجرای سراسری طرح زوج و فرد هم خبر داده. به گفته سردار مومنی از آنجایی که ممکن است بعضی راننده‌ها از اجرای این طرح خبر نداشته‌اند، یک روز تخلف ورود آن‌ها به طرح زوج و فرد بخشیده می‌شود. اما او همچنین گفته است تنها درصورتی از سال جدید فقط خودروهای یورو4 پلاک می‌شوند که دولت بر سر مصوبه خود بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha