سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 65152
سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب و عروق با بیان اینکه ثابت شده است دریافت زیاد سدیم از دوران بچگی و سپس در بزرگسالی باعث پرفشاری خون می‌شود، عنوان کرد: سدیم در نمک خوراکی موجود است، اما به چگونگی مصرف آن توجه نمی‌شود، به گونه‌ای که متاسفانه در ایران میزان مصرف نمک دو تا سه برابر استاندارد دنیا است. توصیه اکید داریم مردم از نمک کمتری در غذاهای خود استفاده کنند.

دکتر محراب مرزبان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه پرفشاری خون تنها یک بیماری نیست و نشانه‌ای از وجود بیماری‌های مختلفی است که می‌توانند آن را ایجاد کنند، گفت: شایع‌ترین نوع پرفشاری خون، نوع ذاتی آن است که معمولا بعد از 40 سالگی تظاهر می‌کند و ژنتیک نقش مهمی در آن دارد. در این نوع از پرفشاری خون معمولا اگر پدر فشار خون بالا داشته باشد، احتمال ابتلای پسر وی نیز بالاست.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌ها در کودکان نیز می‌توانند باعث پرفشاری خون شوند که تظاهر تنگی آئورت از جمله آنها هستند.

این فوق تخصص قلب با بیان اینکه تنگی شریان کلیه، برخی تومورها، مصرف برخی داروها، بیماری تصلب شرایین، برخی بیماری‌های همراه حاملگی در زنان، برخی بیماری‌های روماتولوژی که مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند نیز می‌توانند باعث پرفشاری خون شوند، گفت: ثابت شده است دریافت زیاد سدیم از دوران بچگی و سپس در بزرگسالی باعث پرفشاری خون می‌شود.

وی اضافه کرد: سدیم در نمک خوراکی موجود است، اما به چگونگی مصرف آن توجه نمی‌شود و متاسفانه در ایران میزان مصرف نمک دو تا سه برابر استاندارد دنیا است.

مرزبان ضمن تاکید بر اینکه توصیه می‌کنیم مردم از نمک کمتری در غذاهای خود استفاده کنند، عنوان کرد: مصرف نمک می‌تواند از دوران کودکی بر روی جسم انسان اثرگذار باشد. غذاهای پرنمک و تنقلاتی نظیر چیپس یا پفک در دوران بزرگسالی اثر خود را بر جای می‌گذارند.

این فوق تخصص قلب افزود: ذائقه عادت کردنی است، می‌توان از نمک‌هایی که مقدار سدیم آنها کمتر از حد استاندارد است نیز استفاده کرد. در حال حاضر نمک‌های پتاسیم به بازار آمده که برای کسانی که مشکل کلیوی ندارند، ضرری ندارد و طعمش شبیه نمک‌های معمولی است؛ بنابراین می‌توان گفت رعایت مسائل تغذیه‌ای نقش مهمی در جلوگیری از بروز پرفشاری خون دارد.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب در خصوص ارتباط مهم پرفشاری خون و نارسایی قلبی،‌ توضیح داد: پرفشاری خون عارضه‌ای خوش خیم است که اگر درمان شود، جلوی بسیاری از عوارض آن گرفته خواهد شد، اما در صورت عدم کنترل، مشکلاتی از جمله ضخیم شدن عضله قلب را در پی خواهد داشت که در نهایت باعث آسیب به عضله قلب و نارسایی خواهد شد.

مرزبان با بیان اینکه پرفشاری خون همچنین می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های عروق کرونر شود، اظهار کرد: فشار خون از جمله عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی است و هماهنگ با دیابت، چاقی، کم‌تحرکی و مصرف سیگار روند بیماری تنگی عروق کرونر را تسریع می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha