سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون در توضیح علت اقدام برخی پایگاه‌های انتقال خون مبنی بر حذف تست‌های هموگلوبینومتری که به منظور سنجش کم خونی اهدا کنندگان انجام می‌شود، با تاکید براینکه «تست‌های سنجش کم‌خونی» از پروسه اهدای خون حذف نشده است، گفت: با توجه به هزینه‌های برخی از این تست‌ها، دست پایگاه‌ها را باز گذاشته‌ایم تا با توجه به امکانات خود یکی از چهار تست مرسوم را اجرایی کنند.

دکتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، بااشاره به تدابیر اتخاذ شده انتقال خون در برابر تحریم‌ها و نوسانات ارزی، عنوان کرد: از چند ماه‌ پیش کارگروه‌هایی را در این باره تشکیل دادیم و اولویت‌هایی را مشخص کردیم تا جایی که به اصول سازمان انتقال خون و تامین خون کافی لطمه‌ای وارد نشود و استانداردهای ما دستخوش مشکل نشود.

وی ادامه داد: در این مسیر سعی کردیم بتوانیم از روش‌های آلترناتیو، کم‌هزینه‌تر و با وابستگی کمتر به منابع خارجی استفاده کرده و بیشتر صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.

رییس سازمان انتقال خون با بیان این که هموگلوبینومتری که مربوط به تعیین هموگلوبین و تشخیص وضعیت کم خونی اهداکنندگان است همچنان سر جای خود قرار دارد، اظهار کرد: امکان ندارد از کسی خون بگیریم، بدون این که مطمئن شویم بدن خودش به حد کفایت خون دارد یا خیر.

وی افزود: اما روش‌هایی که برای هموگلوبینومتری در نظر گرفته شده، به علت رعایت صرفه‌جویی متنوع شده‌اند. پیش از این، از تکنیکی برای ارزیابی هموگلوبین اهدا کننده به نام «هموکیور» استفاده می کردیم که چند سالی است متداول است. اما اکنون با توجه به هزینه‌های این تست، دست پایگاه‌ها را باز گذاشته‌ایم تا با توجه به امکاناتی که دارند یکی از چهار تستی را که دستورالعمل‌هایش تدوین و ابلاغ شده است را اجرا کنند.

توگه با بیان اینکه حذف تست هموگلوبین عدول از استانداردهاست و باعث آسیب به اهدا کننده می‌شود، گفت: چنین چیزی امکان پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha