بیماری های قلبی،‌ ریوی و آرتروز از شایع ترین علل بی‌خوابی محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی ایران، از نظر روانپزشكان بیماری هایی كه با درد همراه هستند نظیر (بیماری های قلبی،‌ریوی، آرتروز) بیماری های داخلی و جراحی بیماری روانی (اضطراب، افسردگی، استرس‌های زندگی روزمره) تغییرات محیطی (مسافرت، بستری در بیمارستان) و استفاده بیش از حد دارو از علل مهم بی خوابی هستند.
تحریك پذیری، فقدان تمركز، خستگی، عصبانیت، افت كاری و خواب آلودگی روزمره از عوارض مهم بی خوابی هستند كه در درازمدت و در صورت عدم درمان می توانند باعث مشكلات روانی و بخصوص افسردگی در فرد شود.
در صورتی كه بی خوابی طولانی شود مراجعه به پزشك ضروری است و پزشك با معاینه و كسب اطلاعات كافی تلاش می كند علت بی خوابی را برطرف كند و برحسب علت به درمان آن بپردازد به طور كلی رعایت اصول بهداشت خواب به تأمین و حفظ یك خواب خوب كمك می كند.
خودداری از مصرف خودسرانه دارو، چای، قهوه و سیگار، پرهیز از مصرف غذا و مایعات زیاد در شب، پرهیز از خواب بعدازظهر، حفظ تناسب اندام و فیزیك بدن، خودداری از فعالیت‌های شغلی، تماشای تلویزیون و كار با كامپیوتر در اطاق خواب از جمله این اصول بهداشتی هستند.
وضعیت مناسب اطاق خواب از نظر نور، صدا، درجه حرارت، تشك و بالش مناسب نیز در خواب خوب مؤثر است.
مصرف داروهای مختلف در دوره سالمندی و عدم تحرك فیزیكی كافی در طول روز از علل بسیار مهم بی‌خوابی شبانه سالمندان است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha