سلامت نیوز : رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران به تبیین برخی حقوق بیمار در آزمایشگاهها پرداخت و ضمن تاکید بر اینکه نباید هزینه اضافی بر بیمار تحمیل شود، گفت: تعامل با بیمار و حفظ اسرار وی نیز از جمله حقوقی است که بر گردن آزمایشگاه‌هاست و آنها به هیچ‌وجه اجازه ندارند جواب آزمایش بیمار را حتی به نزدیکترین فرد خانواده وی بدهند.

دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به اینکه آیا منشور حقوق بیمار در آزمایشگاه‌ها نصب شده و رعایت می‌شود، عنوان کرد:‌ منشور حقوق بیماران در آزمایشگاهها به صورت مدون از هیچ نهادی ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: البته یک منشور کلی مربوط به حقوق بیمار وجود دارد که در آزمایشگاهها نیز نصب می‌شود.رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با بیان اینکه آزمایشگاهها یک بخش تخصصی با سابقه فعالیت 70 ساله هستند، گفت:‌ در واقع آزمایشگاه‌ها یک سازمان نهادینه شده همراه با ضوابط، راهکارها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مناسبند.

وجگانی در ادامه به بخشی از حقوق بیماران در آزمایشگاهها اشاره و اظهار کرد: رعایت کرامت انسانی نخستین حق بیمار است که بایستی در آزمایشگاهها رعایت شود. حق دیگر بیمار، این است که دقیقا مطابق توصیه پزشک عمل شود و اگر آزمایشگاه در درک نسخه یا توصیه مشکلی دارد، آن را با پزشک مربوطه در میان بگذارد. آزمایشگاه باید تمامی نکات بهداشتی را در زمان نمونه گیری رعایت کند.

وی افزود: همچنین استفاده از تجهیزات و وسایلی چون سرنگ، سوزن و مواد ضد عفونی کننده باید به گونه‌ای باشد که هیچ خطری بیمار را تهدید نکند. از زمانی که نمونه را از بیمار می‌گیرند، بایستی در بهترین شرایط حفظ شده و دچار آسیب و غفلت نشود. همچنین انجام آزمایش باید در نهایت دقت صورت پذیرد و اگر در شرایط انجام آزمایش ما خللی وارد شد، به عنوان مثال برق رفت، نمونه ریخت یا دستگاه نمونه را خوب نخواند، با شهامت به بیمار اعلام کند که آزمایش باید مجددا تکرار شود و چون این اشتباه از طرف آزمایشگاه است بدون اینکه هزینه دیگری از بیمار بگیرد آن را برای بار دوم انجام دهد.

رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران ضمن تاکید بر اینکه نباید هزینه اضافی بر بیمار تحمیل شود، گفت: تعامل با بیمار و حفظ اسرار وی نیز بسیار حائز اهمیت است، آزمایشگاه به هیچ وجه اجازه ندارد جواب آزمایش بیمار را حتی به نزدیکترین فرد او بدهد.

وجگانی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی مرجع رسیدگی به شکایات بیماران از آزمایشگاههای متخطی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha