سلامت نیوز : رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت از تدوین طرح جامع ژنتیک اجتماعی خبر داد و از مسوولان خواست که طرح جامع ژنتیک اجتماعی را به منظور توسعه دانش ژنتیک کشور بیش از پیش مورد ملاحظه قرار دهند.

دکتر اشرف سماوات در گفت‌وگو با (ایسنا)، ژنتیک اجتماعی را نوعی روش مدیریتی دانست که مطالبات ژنتیک پزشکی مردم را به شکلی مقرون به صرفه، یکپارچه و به طوری که کشور توانمندی اجرای آن را داشته باشد، پاسخگو است.

وی گفت: در طرح جامع ژنتیک اجتماعی، مطالبات مردم به طرز شایسته و بر اساس استانداردها پاسخ داده می‌شود. همچنین از آنجا که بر اساس این طرح، خدمات به صورت سیستمی انجام می‌شود، فرصت‌های بسیاری برای ارتقاء دانش ژنتیک برای گروه‌های علمی مرتبط در کشور ایجاد می‌شود و با تجمیع آن، فناوری‌های مختلف ژنتیک برای کشور ایجاد می‌شود.

دکتر سماوات تکنولوژی اصلی دانش ژنتیک را در دست کشورهای بزرگ وعمدتا غربی دانست و گفت: این کشورها دانش ژنتیک را در راستای اهداف خود که پولسازی مهم‌ترین آن‌هاست، به کار می‌برند. بر این اساس لازم است به ژنتیک اجتماعی به عنوان توسعه دانش ژنتیک در کشور نگاه شود نه صرفاً کنترل چند بیماری معلولیت زا؛ در غیر این صورت فاصله دانش ژنتیک ایران با کشورهای غربی همچنان افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: در قالب توجه به ژنتیک اجتماعی نه تنها توسعه دانش ژنتیک ایجاد می‌شود بلکه بیماری‌های مهم ژنتیکی نیز کنترل می‌شوند. در ایران و در دنیا محدودیت منابع اجازه نمی‌دهد که بیماری‌های متعدد ژنتیک به صورت منفرد مدیریت شوند و خدمات در این بیماری‌ها استاندارد شوند. بنابراین لازم است یک راهکار سازگار با منافع ملی در مورد بیماری‌های ژنتیکی به کار گرفته شود. بر همین اساس است که توصیه می‌شود مسوولان سلامت کشور به طرح جامع ژنتیک اجتماعی تدوین شده در اداره ژنتیک وزارت بهداشت توجه ویژه و بیش از پیش نمایند.

دکتر سماوات مباحث «مشاوره ژنتیک» و «تشخیص ژنتیک» را دو پایه اساسی طرح جامع ژنتیک اجتماعی عنوان کرد و گفت: این بخشهای محوری در نظام سلامت و مراکز بهداشتی درمانی ویژه مشاوره ژنتیک و مراکز منتخب تشخیص ژنتیک در سراسر کشور تدارک دیده شده و در حال ارتقاء و توسعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha