چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 65202

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه: «بیشترین مشکل در جمعیت پزشکان متوجه پزشکان عمومی است که هم بار ارائه خدمات بهداشتی بر روی دوش آنها است و هم مشکلات اقتصادی درمان بیشترین فشار را بر پزشکان عمومی وارد می کند.» تاکید کرد:«آحاد پزشکان عمومی لب مرز خط فقر هستند.»

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه: «بیشترین مشکل در جمعیت پزشکان متوجه پزشکان عمومی است که هم بار ارائه خدمات بهداشتی بر روی دوش آنها است و هم مشکلات اقتصادی درمان بیشترین فشار را بر پزشکان عمومی وارد می کند.» تاکید کرد:« آحاد پزشکان عمومی لب مرز خط فقر هستند.»
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر شهاب‌ الدین صدر در دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی کشور گفت:« نزدیک به دوازده سال است که همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی برگزار می شود و هدفی که دنبال می شود این است که با توجه به جمعیت گسترده ای که پزشکان عمومی دارند و بیش از 3.4 جمعیت پزشکان کشور را تشکیل می دهند، باید بر اساس وظایف سازمان، اساتید آخرین اطلاعات روز پزشکی را در اختیار آنها قرار دهند.»
وی ادامه داد:«جمعیتی بیش از 220 هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند که از این میان نزدیک به 120 هزار نفر پزشک هستند که 80 هزار نفر پزشک عمومی، 35 تا 40 هزار نفر متخصص و فوق تخصص رشته های مختلف، 25 هزار دندانپزشک، 50 هزار ماما، 16 هزار دکترای داروسازی، 6 هزار نفر دکترای حرفه ای و متخصصین علوم آزمایشگاهی و نزدیک به 20 هزار نفر نیز از دیگر رشته ها هستند.»
دکتر صدر گفت:« شماره نظام پزشکی در سال 1357 حدود 14هزار شماره بود که اما در حال حاضر 135 هزار شماره، جمعیت پزشکی کشور را تشکیل می دهند که این جمعیت نسبت به سال 57، 10 برابر شده است. در سال 57 جمعیت کل کشور 35 میلیون نفر بود و الان جمعیت به 75 میلیون نفر رسیده است که باید گفت توسعه کمی پزشکی در این سال ها قابل توجه است.»
وی افزود:« در گذشته نیاز به پزشکان خارجی در کشور وجود داشت و نزدیک به پنج هزار پزشک هندی و فیلیپینی در کشور بودند اما امروز هیچ نیازی به پزشکان خارجی نداریم که این از افتخارات همکاران است که با وجود مشکلات در خدمت مردم هستند.در کنار توسعه کمی پزشکان، توسعه کیفی پزشکان نیز کارنامه درخشانی ایجاد کرده است.»
دکتر تاکید کرد:« در گذشته هر سال در بودجه سالیانه کشور نزدیک به صد میلیون دلار برای اعزام بیماران به خارج از کشور هزینه میشد اما امروز این رقم نزدیک به صفر است و تنها ممکن است برای برخی درمان های فوق تخصصی نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور باشد.»
وی در ادامه گفت:« سازمان بهداشت جهانی 150 شاخص را به عنوان شاخص های حوزه سلامت برای مقایسه کشورها تعریف کرده است که ارتقای وضعیت کشور ما در این شاخص ها قابل توجه است. اما در کنار توسعه کمی و کیفی پزشکی در کشور، اعتبارات حوزه سلامت این رشد را پیدا نکرده است.»
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور افزود:«در حال حاضر پزشکان در سطوح مختلف در خدمت مردم هستند و مطالبات مردم هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است اما به همین شکل که درخواست های مردم افزایش یافته است باید امکانات نیز به همین تناسب بوده و یک توزیع منطقی در کشور فراهم شود. آنچه که باعث شده مشکلات حوزه سلامت مزمن شود این است که اعتبارات لازم برای این حوزه یا در نظر گرفته نشده و یا به موقع تخصیص نیافته است.»
وی خاطرنشان کرد:« در بودجه سال 89 کشور اعتبارات حوزه سلامت نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان بود که در سال 91 به 20 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما تخصیص یافتن آن محل بحث است. بسیاری از مشکلاتی که باعث نگرانی پزشکان و سایر حرف پزشکی شده است مسائلی است که از گذشته احساس میشد که ممکن است این مسائل مشکلاتی ایجاد کند مانند اینکه آیا تعرفه پزشکی مناسب است یا خیر، هزینه‌های تحمیلی به مطب‌ها درست است یا خیر، که اکنون خود را نشان داده است.»
صدر افزود:« باید اولویت سلامت در اولویت های پنج گانه باشد. اعتبارات به موقع تخصیص پیدا کند. سرانه درمان کشور واقعی نیست و زمانی که تعرفه های پزشکی واقعی نباشد دچار مشکل می شویم. برخی‌ از رسانه‌ها این اتهام را به سازمان نظام پزشکی می‌زنند که این سازمان به دنبال افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی است اگر بخواهیم از حقوق بیماران دفاع کنیم باید توجه لازم به سلامتی در جامعه شکل گیرد.»
وی خاطرنشان کرد:« بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 74 باید قیمت خدمات تشخیصی درمانی در نظر گرفته شود اما مسئولین مختلفی که بر سر کار آمده اند به دلیل ترس از اینکه اگر قیمت تمام شده خدمات را واقعی در نظر گیرند عدد دیگری برای تعرفه به دست می آید و آثار تورمی دارد این کار را نکرده اند. همیشه این فشار مزمن به جامعه پزشکی وارد می شود اما علیرغم تنگناها تلاش پزشکان باعث شده کارنامه درخشانی در حوزه سلامت ثبت شود.»
رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد:« بیشترین مشکل در جمعیت پزشکان متوجه پزشکان عمومی است که جمعیت گسترده ای را تشکیل می دهند و هم بار ارائه خدمات بهداشتی بر روی دوش آنها است و هم مشکلات اقتصادی درمان بیشترین فشار را بر پزشکان عمومی وارد می کند. به همین دلیل در تنظیم تفاهم نامه های مالیاتی تلاش شده به پزشکان عمومی تسهیلات بیشتری داده شود ضمن اینکه گردش اقتصادی مطب پزشکان عمومی مطلوب نیست.»
وی افزود:« با توجه به محاسباتی که اخیرا درباره خط فقر در تهران اعلام شده که درآمد زیر یک میلیون تومان خط فقر است آحاد پزشکان عمومی لب مرز خط فقر هستند. درست است که گفته می شود در پزشک خانواده چند برابر قیمت برای پزشکان عمومی در نظر گرفته شده است اما از آنجا که پرداخت حقوق منشی، پرستار یا ماما و ... بر عهده پزشک گذاشته شده، در پایان کار، چیزی برای پزشک باقی نمی‌ماند.»
وی با بیان اینکه برای حضور پزشکان عمومی در عرصه های تصمیم گیری تلاش های زیادی شده است گفت:« آنچه که فکر می کنیم اولا حضور پزشکان عمومی درهیات مدیره نظام پزشکی این دوره بهتر بوده و امیدواریم در انتخابات حضور پزشکان عمومی موثرتر باشد و بتوانند در جایگاه های موثرتر تصمیم گیری نظام پزشکی باشند.»
دکتر صدر افزود:« حضور در پای صندوق های رای باعث اقتدار نظام پزشکی می شود. طی سال های مختلف چالش های زیادی دستگاه های اجرایی و سازمان نظام پزشکی وجود داشته است که طبیعی است یک نظام صنفی با یک دستگاه دولتی چالش داشته باشد.»
وی ادامه داد:« در تعرفه گذاری که فشار زیادی بر ما وارد آمد آنچه که شکل گرفت اولا تلاش واقعی کردن تعرفه ها بود و سال قبل هم با چالش ها و رایزنی های مختلف تلاش شد تعرفه ها با نرخ تورم رسمی کشور افزایش یابد ضمن اینکه تورم در سلامت دو برابر است. اگر تورم کلی در کشور 27.4 است این رقم در سلامت حتما دو برابر است لذا با تعرفه های واقعی فاصله دارد.»
وی گفت:« معضلاتی که در عرصه ارز و مشکلات دارویی وجود دارد بیمه ها باید مشکلات را بین بیمار و ارائه دهنده های خدمت برطرف کنند. به دلیل فشار هزینه ها نزدیک به 60 درصد هزینه های درمان بر مردم تحمیل می شود هم مردم ناراضی اند و هم جامعه پزشکی از تعرفه ها ناراضی هستند. مسئولین هم از اینکه اعتبارات کافی و اولویت به سلامت داده نشده است اظهار نارضایتی می کنند. راهی نداریم به غیر از توجه مسئولین به حوزه سلامت.»
دکتر صدر تاکید کرد:« یکی از این موارد، وضعیت حقوقی پزشکان عمومی شاغل در دستگاه‌های دولتی است، چرا که این پزشکان به عنوان کارشناسی ارشد در محاسبات حقوقی در نظر گرفته می‌شدند. از زمانی که دکتر لنکرانی وزیر بهداشت بودند این محاسبات در حال پیگیری است که پزشکان عمومی در ردیف دکترای حرفه‌ای قرار داده شوند که باعث می شود تغییری در وضعیت حقوقی آنها رخ دهد.»
رییس کل سازمان نظام پزشکی درمورد بیمه تعدادی از پزشکانی که استخدام هیچ دستگاه دولتی نیستند گفت:« در این زمینه با تامین اجتماعی قراردادی امضا شد که مشخص شد اگر هیچ پزشکی بیمه نباشد بتواند از مزایای قانون تامین اجتماعی استفاده کنند.»
وی گفت:« یکی از کارهایی که به طور جدی توسعه یافته است برنامه آموزش مداوم در نظام پزشکی است. در تمدید پروانه مطب یکی از مسائل امتیاز بازآموزی است. طی یک سال و نیم گذشته حدود 100 هزار پروانه پزشکی تمدید شده است که این یکی از امتیازات نظام پزشکی است که می تواند الگویی باشد در واگذاری وظایف حاکمیتی به یک نهاد غیردولتی.»
دکتر صدر افزود:« توسعه برنامه های بازآموزی به نحوی است که در طول سال هر ماه یک دوره برای تمام گروه های حرفه ای مختلف داریم و هر هفته برنامه آموزشی مدون داریم.»
وی با اشاره به فرآیند سیستم قضایی در سازمان نظام پزشکی گفت:« این سیستم باعث امنیت شغلی پزشکان می شود. قوانینی مثل قانون مجازات اسلامی و مجازات های جایگزین که در این زمینه برای پزشکان مشکلاتی ایجاد می کرد اصلاح شده است. ساختار انتظامی برای رسیدگی به تخلفات از ساختارهای پیشرفته قضایی است در کنار آن شورای حل اختلاف در درون سازمان مستقر شده است و در هر شکایتی که یکی از طرفین دعوا از اعضای پزشکی باشند اول به این شورا مراجعه می کنند که بیش از 60 درصد شکایت های پزشکی از این راه به صلح و سازش منجر می شود.»
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رسانه ها خصوصا صدا و سیما باید به مسائل پزشکی با حساسیت نگاه کنند گفت:« فیلم هایی که صدا و سیما می سازد در شان جامعه پزشکی نیست. اگر اعتماد بین بیمار و پزشک آسیب ببیند جامعه آسیب می بیند.»
لازم به ذکر است در پایان سخنرانی دکتر صدر، کتاب «مفاخر پزشکی ایران» توسط دکتر شهاب الدین صدر و رییس انجمن پزشکان عمومی کشور و معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی کشور و جمع دیگری از پزشکان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    پزشکی و فقر!!! واقعا این کلمه با هم جور در نمیان پزشکان عمومی حداقل بالای 5 تومن درآمد دارن و در مناطق روستایی و کم برخوردار خیلی بیشتر هم میشه...حتی اعلام شده تا 17 تومن والا ما هم دوربرمون پزشک داریم...یا در حال برج سازی ان یا مسافرت اروپا و خوشگذرونی دیگه آقایون خانومای دکتر اینجوری تابلو خالی نبندین مرغ پخته خندش میگیره