سلامت نیوز: برداشت مناسب ضایعه‌های کیست آندومتریوما، با پرهیز از هر نوع آسیب بافتی، می‌تواند باعث کاهش چسبندگی‌ها شده و پیش‌آگهی باروری را بهبود بخشد .

به گزارش سلامت نیوز، براساس مطالعۀ صورت گرفته در این پژوهشگاه كه نتایج آن به صورت كامل در كنگره كشوری اندومتریوز ارائه خواهد شد، برداشت مناسب ضایعه‌های کیست آندومتریوما، با پرهیز از هر نوع آسیب بافتی، می‌تواند باعث کاهش چسبندگی‌ها شده و پیش‌آگهی باروری را بهبود بخشد .

در این مقاله آمده است: بیماران مبتلا به اندومتریوز، به‌ طورخاص مستعد ابتلا به چسبندگی می باشند و اغلب تحت جراحی‌های مکرر قرار می‌گیرند. خون رسانی دقیق و تکنیک مناسب جراحی، نخستین گام‌ها در جلوگیری از چسبندگی می باشند و بازبینی  لاپاروسکوپی فرصتی مناسب برای آزاد‌ کردن باقی‌ماندۀ چسبندگی‌ها و خارج کردن ضایعه‌های اندومتریوز است كه در افزایش باروری بسیار موثر خواهد بود.

بر‌اساس نتایج به‌دست ‌آمده از مطالعۀ گذشته‌نگری که بر مبتلایان به اندومتریوز در سال‌های 1385 تا 1390 صورت گرفته است، 57 بیمار مبتلا به اندومتریوز لگنی که اندومتریوز درجۀ 3 و 4 ایشان با تشخیص لاپاروسکوپی و تأیید پاتولوژی قطعی شده ‌‌بود در فاصلۀ 3 تا 9 ماه بعد، بازبینی لاپاروسکوپی شدند. بر اساس این مقاله در هر دو مرحلۀ جراحی، شدت چسبندگی محاسبه شده و سپس مقادیر به‌ دست‌ آمده در دو عمل با یکدیگر مقایسه شد. بر این اساس 5/75% بیماران در بازبینی، ضایعۀ اندومتریوز نداشتند و چسبندگی در ایشان کاهش چشمگیری داشت.

گفتنی است كه بازبینی لاپاراسکوپیک این امکان را به گروه پزشکی می‌دهدکه با توجه به وضعیت ضایعه‌ها و چسبندگی‌های لگنی در بیماران، پیش‌آگهی مناسبی از شانس باروری به بیمار ارائه دهد.
 بنابراین، بازبینی لاپاروسکوپیک فرصتی دوباره برای برداشت این ضایعه‌های باقی‌مانده فراهم می‌کند تا از این طریق، از عود بیماری به علت درمان ناقص کاسته شود و امکان باروری افزایش یابد.

لازم به ذكر است كه دومین كنگره كشوری اندومتریوز از تاریخ 3 الی 5 بهمن ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار خواهد شد و نتایج آخرین یافته ها در خصوص این بیماری شایع در بین زنان توسط اساتید و متخصصین متبحر ارائه می شود. این كنگره از 13 امتیاز بازآموزی برای متخصصین زنان وزایمان، جراحی عمومی، آسیب شناسی، رادیولوژی، پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، جراحی کلیه و مجاری ادراری – تناسلی، پزشکی قانونی، علوم آزمایشگاهی، ژنتیک انسانی، ایمنی شناسی، اپیدمیولوژی، علوم تغذیه، روانشناسی بالینی، بهداشت باروری، مهندسی بهداشت محیط، پزشکان عمومی، و 12 امتیاز برای رشته های مامایی و پرستاری برخوردار می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha