سلامت نیوز : حسن هویدا در گفت وگو با فارس، در رابطه با آمار بیکاری پزشکان عمومی در کشور ادامه داد: سازمان نظام پزشکی با راه‌اندازی حوزه اشتغال و دفتر کاریابی و با دریافت مجوز از سوی وزارت کار، 12 هزار فرصت شغلی برای پزشکان در کشور فراهم کرده است.

وی افزود: با مکاتبات متعدد و مذاکرات تلفنی انجام شده پزشکان بیکار که جویای کار بودند در سراسر کشور شناسایی و استخدام شدند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: همچنین از این فرصت شغلی کشورهایی که نیازمند استخدام پزشکان عمومی بودند مانند استرالیا، دبی، عراق و محدوده کردستان عراق، کشورهای آسیای شرقی و حاشیه خلیج‌فارس استفاده کرده و به ما نامه نوشتند و درخواست پزشک عمومی ایرانی داشتند.

هویدا تصریح کرد: بنابراین 60 پزشک با مذاکرات و پیگیری فرصت‌ها طی 4 سال به این کشورها اعزام شدند که قبل از اعزام معرفینامه و مشخصات خود را تکمیل کرده و برای همیشه اعزام شدند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعزام پزشکان، لطمه‌ای به اجرای برنامه پزشک خانواده وارد کرده است گفت: تعداد پزشکان اعزام شده در حدی نبوده است که لطمه‌ای به برنامه پزشک خانواده بزند. برنامه پزشک خانواده با طرح نسخه 02به ازای هر 2500 نفر، یک پزشک می‌خواهد و تاکنون هم مسئولان وزارت بهداشت اعلام نکرده‌اند که کمبود دارند.

هویدا اظهار کرد: در حالی که کشورهای مترقی که برنامه پزشک خانواده را قبلاً اجرا کرده‌اند به ازای هر 500 نفر یک پزشک را به خدمت گرفته‌اند.

وی افزود: وظیفه پزشکان در این برنامه سلامت‌محور بودن است و باید به دنبال فاکتورهای بیماری‌زا باشند. اگر برنامه‌ پزشک خانواده به صورت دقیق انجام شود و 2500 نفر به هزار نفر تقلیل داده شود مشکل کمبودها و بیکاری پزشکان حل می‌شود.

وی با اشاره به تجدیدنظر انجام شده در برنامه پزشک خانواده همزمان با تغییرات وزارت بهداشت گفت: هم اکنون به ازای هر 2500 نفر یک پزشک خانواده وجود دارد که با این حساب 30 هزار پزشک بیکار و خارج از طرح وجود دارد اما اگر میانگین را در نظر بگیریم کمبود نیروی انسانی و اشتغال پزشکان برطرف می‌شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در مورد آمار مهاجرت پزشکان به خارج از کشور گفت: از پزشکانی که مسلط به زبان انگلیسی و دارای تحصیلات تخصصی بوده و خودشان تمایل داشتند که از کشور بروند آمار دقیقی در دست نیست اما می‌توان به صورت تخمینی اعلام کرد که هر سال حدود 5 درصد از پزشکان فارغ‌التحصیل از ایران مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: اگر 3 هزار پزشک فارغ‌التحصیل داشته باشیم یعنی 300 نفر از آنها سالانه ترجیح می‌دهند به دلیل گذراندن دوران تخصصی تکمیلی خود به خارج از کشور بروند که البته چون این افراد بااستعداد هستند و در آنجا به موفقیت‌هایی نایل می‌شوند به راحتی به کشور باز نمی‌گردند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha