سلامت نیوز : نعمت الله معروفی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: میزان آلودگی هوا در مکانهای سرپوشیده می‌تواند 2 تا 5 برابر از میزان مشابه در محیط خارج باشد، اهمیت این موضوع خطر آلودگی هوا در فضای بسته را به یکی از پنج عامل اصلی تهدید سلامت بشر مبدل ساخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: آلودگی هوا در محیط­های بسته می­تواند ناشی از مواد جامد معلق (مانند غبار و دود)، عوامل بیولوژیکی (مانند قارچ و هاگ)، رادون، آزبست، آلاینده‌های گازی مانند CO، CO2، NOX و SOX، آلدئیدها و ترکیبات آلی فرار باشد اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در محیط های بسته انتشار آلاینده‌ها به صورت گازها و یا ذرات در محیط هستند.

وی همجنین ادامه داد: عدم تهویه مناسب نیز می‌تواند باعث افزایش آلودگی شود زیرا در این حالت هوای کافی برای رقیق سازی و خارج کردن آلاینده‌های داخل ساختمان تأمین نمی‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، مهمترین اثرات بهداشتی مواد آلی فرار در محیط های بسته اعلام کرد: بروز واکنش های آلرژیک و ایجاد حساسیت در پوست، چشم، بینی و ریه می‌شوند و در موارد جدی‌تر می‌توانند موجب سرگیجه و تهوع شوند.

وی در انتها چند توصیه به افرادی که در محیط بسته مشغول فعالیت هستند، کرد: تهویه و تعویض هوای محیط های بسته (محیط کار و مسکونی) ضروری است. از به کار بردن وسائل گرمایی و پخت و پز نامناسب و فاقد دودکش در محیط های بسته جدا خودداری شود، تعویض هوای محیط های بسته در ساعات طولانی شب و به هنگام استراحت و روشن بودن وسیله گرمایی بسیار حیاتی است. از استعمال دخانیات در فضاهای بسته محیط کار و منازل جدا پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انصاری ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    با سلام بهتر بود به جای نقل قول ، یک منبع خبری معتبر مانند ژورنال های علمی و تحقیقاتی که نتایج آخرین تحقیقات را در این زمینه اعلام نموده اند ذکر می شد.