سلامت نیوز : سعید مهدوی در گفت‌وگو با فارس در مورد استانداردسازی آزمایشگاه‌های کشور افزود: برنامه‌استانداردسازی از سال 86 آغاز شده و بحث اعتباربخشی آن در سال 91 به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده 90 درصد آزمایشگا‌ه‌های کشور 85 درصد انطباق و شرایط استاندارد را داشته‌اند و 10درصد نتوانستند پروانه 5 ساله فعالیت بگیرند.

مهدوی گفت: بنابراین پروانه فعالیت 10درصد از آزمایشگاه‌های کشور تمدید نشد و برای این تعداد پروانه یکساله صادر شد بنابراین این آزمایشگاه‌ها به مدت یکسال فرصت داشتند تا معیارها و استانداردها را دریافت کنند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: در تیر سال 91 این 10 درصد از آزمایشگاه‌ها مجدد مورد آزمون قرار گرفتند و گروهی توانستند استانداردهای لازم را دریافت کنند. گروهی دیگر با کمک انجمن‌های تخصصی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در صدد رفع این کاستی‌ها تلاش می‌کنند.

مهدوی تأکید کرد: آزمایشگاه‌های مرجع سلامت کشور به عنوان اولین گروه از زیرمجموعه حوزه سلامت به معیارهای سازمان بهداشت جهانی نزدیک شد و طی بازدیدهای انجام شده از سوی این سازمان ایران به عنوان مرجع استانداردسازی و آموزش آزمایشگاهی در شرق مدیترانه انتخاب شد.

وی همچنین در مورد تعرفه آزمایشگاههای تشخیص طبی گفت: تعرفه بحث چالشی در حوزه آزمایشگاهی است و در تعیین آن وزارت بهداشت فقط تأثیرگذار است و در مقابل سازمان‌های بیمه‌ای خریدار خدمت هستند. وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه که متولی قیمت‌گذاری است فقط یک رأی دارد و هر سال نظر وزارت بهداشت با آنچه که ابلاغ می‌شود متفاوت است.

مهدوی تصریح کرد: تعرفه آزمایشگاهی هر ساله همیشه عدد پیشنهادی وزارت بهداشت نبوده است چرا که وزارت بهداشت نظری بیش از این را داشته است اما به دلیل وقت‌گیر بودن فرایند تعرفه‌گذاری که به دلایلی «ناگفتنی» انجام می‌شود آزمایشگاه‌ها با مشکلات تعرفه روبه‌رو می‌شوند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تعیین تعرفه‌های آزمایشگاهی به ماه‌های 5 و 6 سال بعد موکول می‌شود و آزمایشگاهیان مجبورند تا این تاریخ تعرفه سال قبل را استفاده کنند.

وی افزود: به همین دلیل طی مذاکراتی که با معاون وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی بر سر تعرفه آزمایشگاهها انجام شده قرار است تعرفه آزمایشگاههای تشخیص طبی سال 92 اسفند تصویب شده و اول فروردین برای اجرا ابلاغ شود.

مهدوی در مورد رقم پیشنهادی تعرفه سال 92 گفت: وزارت بهداشت و رفاه طبق قانون مکلف هستند هزینه واقعی خدمات را استخراج کنند. آزمایشگاه مرجع در این زمینه سعی کرده با استخراج شناسنامه خدمت از پایه فنی یک استدلال تعرفه‌‌ای استخراج کند.

وی ادامه داد: سعی شده با کمک انجمن‌های تخصصی به یک k برسیم تا هر سال برمبنای این عدد تغییرات انجام شود.

مهدوی گفت: بسیاری از داده‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و انجمن‌های پزشکی استخراج شده و قرار است مبنای تعرفه آزمایشگاهی قرار گیرد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: درصد افزایش تعرفه آزمایشگاهی برای سال 92 مشخص نیست چرا که رقمی که ما اعلام می‌کنیم با رقمی که بیمه‌ها تأیید می کنند متفاوت است و عدد اعلام شده شاید کارشناسی شده نباشد اما چون مصوبه هیئت دولت می‌شود ما مکلف هستیم آن را اجرا کنیم در حالی که هیچگاه به آن عدد راضی نبوده‌ایم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha