سلامت نیوز : مواد مخدر امروز در جهان به یک معضل و تهدید جهانی تبدیل شده است به‌گونه‌ای که برخی از مسئولان معتقدند غرب و استعمار از این مواد برای غلبه بدون جنگ بر کشورهای جهان سوم و در حال توسعه استفاده می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ایران به عنوان کشوری که در مسیر انتقال مواد مخدر از آسیا و افغانستان به اروپا قرار گرفته است خود در این روند دچار مشکلات و سختی‌هایی شده است و از این شگرد جدید استعمار هم بی‌بهره نبوده و دچار معضلاتی شده است.

کشور جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از انقلاب مبارزه جدی و قاطعی را با پدیده شوم مواد مخدر شروع کرده است که‌ می‌توان تقدیم هزاران شهید را در این مسیر یکی از دستاوردهای این مبارزه قاطع نام برد.

در طول این سال‌ها افراد زیادی به واسطه ارتباط با مواد مخدر اعم از مصرف کننده و قاچاقچی از سوی محاکم قضایی به زندان و حبس محکوم شده‌اند. به‌گونه‌ای که مسئولان سازمان زندان‌ها معتقدند حجم بالایی از زندانیان مربوط به مواد مخدر است.

اما این تمام موضوع نیست بلکه نکته اصلی توجه به بحث ورود مواد مخدر به داخل زندان‌هاست باعث می‌شود حلقه برخورد قاطع با مجرمین مواد مخدر مفقود شود.

اعدام برای 3 وارد کننده مواد مخدر به داخل زندان

در دی ماه سال 1386 مسئولان زندان قزل حصار کرج عنوان کردند چند ماه قبل در جریان توزیع مواد مخدر بین زندانیان قرار گرفته و پی بردند فرد یا افرادی با وارد کردن هروئین به داخل زندان مواد مخدر را میان زندانیان توزیع می‌کنند.

مسئولان مدعی شدند با تحقیقات گسترده و نامحسوس، سرانجام یکی از زندانیان همراه مقداری هروئین به دام افتاد.

او در بازجویی‌ها اسرار شبکه قاچاق مواد مخدر در زندان را فاش کرد و گفت: تعدادی از کارکنان فروشگاه زندان مواد مخدر را در پاکت‌های آب میوه وارد زندان می‌کنند.

با به دست آمدن این سرنخ بلافاصله فروشگاه زندان تحت بازرسی قرار گرفت و از داخل ظرف های آب میوه دو کیلو و 72 گرم هروئین کشف شد.

متهمان دستگیر شده هم در بازجویی‌ها اعتراف کردند در نخستین مرحله 650 گرم هروئین را به همین شیوه وارد زندان کرده و آن را بین زندانیان توزیع کرده‌اند. همچنین سه کیلو و 200 گرم تریاک نیز از مخفیگاه آنها در خارج از زندان به دست آمد.

موسی آصف الحسینی رئیس وقت دادگاه‌های انقلاب کرج مدعی شد پس از تحقیقات در دادسرا برای پنج نفر از متهمان کیفرخواست صادر و پرونده آنها برای محاکمه به شعبه اول دادگاه انقلاب کرج فرستاده شد.

پس از پایان جلسات محاکمه، چهار تن از متهمان به نام های سعید، محمد، کاظم و پیمان به اتهام ورود دو کیلو و 700 گرم هروئین و 650 گرم کراک به داخل زندان به اعدام محکوم شدند. آخرین عضو شبکه نیز به اتهام معاونت در جرم به حبس ابد محکوم شد.

وی افزود: در ادامه با اعتراض متهمان به حکم مجازات خود پرونده برای تأیید حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد که مجازات اعدام سه تن از قاچاقچیان از سوی آیت الله مفید رئیس وقت دیوان عالی کشور تأیید شد، اما حکم پیمان نقض و برای رسیدگی دوباره به همان شعبه ارسال شد.

به صفر رساندن ورود مواد به داخل زندان امری پیچیده و سخت است

در ابتدای آبان ماه سال 89 در حاشیه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه یکی از خبرنگاران از محسنی اژه‌ای درباره اینکه بسیاری از زندانیان مواد مخدر در زندان هم دسترسی به مواد مخدر دارند و مواد مصرف می‌کنند پرسید.

دادستان کل کشور گفت این موضوع که مصرف مواد مخدر افزایش یافته صحت ندارد اما متأسفانه بحث مواد مخدر بحثی است که نمی‌توان آن را به طور صد در صدی مهار کرد خوشبختانه در حال حاضر دستگاه‌های تشخیص دهنده وجود مواد مخدر همراه زندانیان خریداری شده و حتی در بسیاری از زندان‌ها نصب و آماده بهره‌برداری شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به این مطلب که در بدو ورود به سمت دادستانی کل کشور با سازمان‌ زندان‌ها مکاتبه‌ای داشتیم تا تمام اقدامات لازم را برای به صفر رساندن ورود مواد مخدر به زندان‌ها بیاندیشند، گفت: خوشبختانه این اقدامات انجام شده اما بدانید که به صفر رسیدن ورود و مصرف مواد مخدر در زندان‌ها امری بسیار سخت و پیچیده است.

جاسازی مواد در داخل عکس یادگاری

محسنی اژه‌ای در یکی از نشست‌های خیری خود به کشف یکی از راه‌های ورود مواد مخدر به زندان اشاره کرد.

وی گفت: اخیراً مشخص شد یکی از وکلا عکس‌های مربوط به فرزند یکی از متهمان را به داخل زندان برده تا زندانی عکس فرزندانش را ببیند در حالی که به همراه عکس مقداری هروئین جاسازی شده بود.

حکم اعدام برای انتقال دهندگان مواد مخدر به داخل زندان

در بهمن ماه سال 89 سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پیش از این برای برخورد قاطعانه با قاچاقچیان مواد مخدر، ورود مواد مخدر به زندان و رسیدگی سریع به پرونده مجرمان مواد مخدر صنعتی قول هایی داده‌ام، گفت: در دو هفته اخیر یک محموله سه تنی مواد مخدر در زاهدان کشف شد و این نشان دهنده این است که ما به سران اصلی باندهای قاچاق نزدیک شدیم.

وی ادامه داد: در همین زمینه مدتی قبل در یکی از استان‌های همجوار تهران حدود 400 کیلوگرم کراک در یک محموله که در ماشین‌های سنگین راه‌سازی جاسازی شده بود کشف شد.

محسنی‌اژه‌ای با تأکید دوباره بر اینکه اقدامات انجام شده منجر به نزدیکی به عوامل اصلی باند‌های قاچاق شده است، گفت: محموله‌ای در تهران کشف شد که فقط 114 کیلوگرم هروئین در آن جاسازی شده بود. سخنگوی قوه قضائیه افزود: برخی کشور‌های دنیا ادعای مبارزه با مواد مخدر دارند اما متأسفانه در عمل کشوری را نمی‌بینیم که به اندازه ایران جدی و قوی در این زمینه فعالیت کند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین به تمام شهروندان هشدار داد مطلع باشند که جرم کسی که مواد مخدر را برای مصرف زندانی به داخل زندان منتقل می‌کند بسیار سنگین‌تر است و مطمئنا این افراد با حکم اعدام روبرو خواهد شد

صدور حکم اعدام برای 7 متهم ورود مواد مخدر به زندان‌ها

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در آخرین ماه‌های سال 89 با اشاره به وجود مقوله خرید و فروش مواد مخدر در زندان گفت: موضوعی مطرح بود مبنی بر اینکه در یکی از زندان‌های تهران خرید و فروش مواد مخدر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از پیگیری سازمان زندان‌ها 12 نفر از افرادی که در داخل زندان و همچنین بیرون از مجموعه زندان برای این منظور تبانی می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه طبق قانون کسی که مواد مخدر وارد زندان می‌کند به اشد مجازات محکوم خواهد شد افزود: در این پرونده 7 نفر به اعدام محکوم شدند و رسیدگی به پرونده سایر متهمان ادامه دارد.

ورود مواد مخدر به زندان‌ها هنوز به صفر نرسیده است

اما پس از گذشت 2 سال از وعده‌های محسنی اژه‌ای در برخورد با ورود مواد مخدر به داخل زندان‌ها به سراغ غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها رفتیم تا در خصوص ورود مواد مخدر به زندان ها از وی پرس و جو کنیم.

وی اظهار داشت: ما در حد اعتبارات خود تعدادی بادی اسکنر را خریداری و در زندان‌های بزرگ کشور نصب کردیم،‌ با توجه به تحریم‌ها و عدم تولید داخلی بادی اسکنرها، تاکنون موفق به خرید 7 بادی اسکنر برای زندان‌ها شده‌ایم.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: در سایر زندان‌ها که توان نصب بادی اسکنر را نداشتیم اقدامات بازدارنده را تشدید کردیم به طوری که در حال حاضر و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ورود مواد مخدر به زندان‌ها به شدت کاهش یافته اما هنوز به صفر نرسیده است.

اسماعیلی به همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ناجا در امر پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندان‌ها اشاره کرد و گفت: به تازگی 6 زندان بزرگ آلوده به جرائم مواد مخدر از سوی مامورین و سگ‌های موادیاب ناجا پاکسازی شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه در بسیاری از اماکن امکان به صفر رساندن مواد مخدر وجود ندارد افزود: رویکرد ما، مقابله جدی با ورود مواد مخدر به زندان‌ها است به همین جهت در بخش‌هایی که امکان پذیر است با استفاده از تکنولوژی و در سایر بخش‌ها با کمک نیروی انسانی از ورود مخدرها به زندان جلوگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: زندان‌های آلوده به مواد مخدر در خراسان جنوبی، گرگان و یزد مورد بازرسی دقیق قرار گرفت و خوشبختانه چیزی کشف نشد، البته امکان خطا همیشه وجود دارد اما ارزیابی‌ها بیانگر این است که ما در زمینه مقابله با ورود مواد مخدر به زندان ها عملکرد موفقی داشته‌ایم.

دغدغه زندان‌بان‌ها مقابله با ورود مواد مخدر به زندان‌ها است

در این میان سلیمانی مدیر کل زندان‌های استان تهران درباره وضعیت ورود مواد مخدر به زندان‌های استان تهران گفت: خوشبختانه در 3 زندان قزل‌حصار، اوین و تهران بزرگ بادی اسکنر نصب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول‌ سال‌های اخیر آماری از برخورد قاطع با وارد کنندگان مواد مخدر به زندان‌ها داشته‌ایم یا خیر گفت: برخورد قاطعانه همیشه ادامه داشته است.

سلیمانی گفت: البته من در ذهنم آمار دقیقی از اعدام افرادی که به واسطه ورود مواد مخدر به اعدام محکوم شده باشند را در اختیار ندارم.

مدیر کل زندان‌های استان تهران تصریح کرد: دغدغه اول زندان‌بان‌ها این است که از ورود مواد مخدر به زندان‌ها جلوگیری کنند در حالی که از طرف دیگر سودجویان نیز تلاش می‌کنند تا مواد مخدر را به زندان وارد کنند.

قیمت 40 درصد گران‌تری مواد مخدر در داخل زندان

سلیمانی در تکمیل سخنان خود گفت: تلاش‌های زندان‌بانان برای حذف مواد مخدر در زندان به قدری قاطع بوده که امروز مواد مخدر اگر در یک زندان باشد و توسط سودجویان عرضه شود قیمت آن حداقل 40 درصد گران‌تر از قیمت بیرون آن است.

وی افزود: این نشان دهنده آن است که ورود مواد مخدر به حداقل ممکن خود رسیده که باعث شده قیمت آن در داخل زندان بالا برود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha