در دوران بارداری و شیردهی و در زنان یائسه بهتر است جهت تشخیص سرطان پستان یک روز معین در ماه را تعیین کرده و معاینه بصورت ماهیانه در همان روز انجام گیرد.

تغذیه، ورزش و خواب مناسب در پیشگیری از سرطان پستان موثر است
سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان، هشدار داد: مشاهده هر نوع ترشح از قبیل شیر، خارج از زمان شیردهی از علائم مشکوک به سرطان پستان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه نجف زاده در کارگاه آموزشی معاینه سرطان پستان که در بیمارستان شهید فهمیده کرمانشاه برگزار شد، سرطان پستان را دومین عامل مرگ و میر بعد از سرطان ریه در جهان عنوان و بهترین زمان برای انجام معاینه شخصی تشخیص این نوع سرطان را در دوران باروری و یا دو یا سه روز بعد از قاعدگی دانست.

وی افزود: در دوران بارداری و شیردهی و در زنان یائسه بهتر است جهت تشخیص سرطان پستان یک روز معین در ماه را تعیین کرده و معاینه بصورت ماهیانه در همان روز انجام گیرد.

به گفته نجف زاده جهت انجام معاینه شخصی این نوع سرطان باید یک دست را بالا برده و پشت سر گذاشته تا بافتها به خوبی مشخص شوند و سپس با لمس چرخشی اندام تا زیر بغل اقدام به معاینه سینه‌ها کرد.

وی با بیان اینکه تشخیص زودهنگام این نوع سرطان در 95 درصد موارد درمان آن را با موفقیت روبه رو خواهد کرد، انجام معاینه منظم این نوع سرطان را بسیار مهم عنوان کرد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان بهتر است از سن 20 سالگی به بعد انجام معاینه شخصی این نوع سرطان بصورت ماهانه آغاز و از سن 30 سالگی با انجام سونوگرافی و از سن 40 سالگی با انجام ماموگرافی در تشخیص این نوع سرطان به صورت سالیانه اقدام شود.

نجف زاده مشاهده هر نوع ترشح رنگی و بیرنگ از سینه را غیر طبیعی عنوان کرد و مراجعه به پزشک را در این امر ضروری دانست.وی همچنین تغییر رنگ سینه‌ها را غیرطبیعی دانست و متمایل شدن رنگ این اندام را به رنگ پرتقالی بسیار خطرناک و آن را نشان دهنده دیر اقدام کردن فرد بیمار در زمینه تشخیص این نوع سرطان عنوان کرد.

به گفته نجف زاده، این نوع سرطان به هیچ عنوان درد نداشته و وجود درد در سینه‌ها علل دیگری دارد که باید با مراجعه به پزشک بررسی شود.وی همچنین تغییر سایز سینه و وجود توده در سینه‌ها را از جمله عللی عنوان کرد که مراجعه به پزشک در زمینه تشخیص سرطان پستان را ضروری می کند.

نجف زاده هورمون تراپی، رادیو تراپی و جراحی و ... را با توجه به سن و نوع بافت سرطان از جمله راه های درمانی سرطان پستان عنوان کرد.این متخصص زنان و زایمان تغذیه مناسب، پیاده روی و ورزش را از جمله راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان عنوان کرد.

به گفته نجف زاده، داشتن رژیم غذایی پر چرب می تواند ابتلا به این نوع سرطان را در زنان افزایش دهد و خوردن میوه جات و سبزیجات به صورت پنج وعده در شبانه روز همراه با ورزش و خواب مناسب خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha