سلامت نیوز : امروزه متخصصان پریناتولوژیست و متخصصان ژنتیک، متخصصان جراحی اطفال، متخصصان سونوگرافی قادر هستند بسیاری از ناهنجاری‌ها را در دوران جنینی تشخیص دهند و دقت تشخیصی در کشورمان در آزمایشگاه‌ها و مراکز مختلف تشخیصی معادل کشورهای پیشرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر صلاح الدین دلشاد فوق تخصص جراحی اطفال در افتتاحیه کنگره نحوه تشخیص و برخورد با ناهنجاری‌های مادرزادی که صبح امروز 27 دی در بیمارستان میلاد برگزار شد، گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی بخش وسیعی از بیماری‌های جنین و نوزاد را تشکیل می‌دهد و حدود 50 درصد مرگ ومیر نوزادان به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی است.

وی افزود: پزشکان در همه رشته‌ها با این بیماری‌ها درگیر هستند و باید گفت که یکی از مشکلات عمده متخصصان زنان و نوزادان و اطفال ناهنجاری‌های مادرزادی است. این ناهنجاری‌ها هزینه های سنگینی را به خانواده وارد می کند که اکثر این خانواده‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند، ابعاد روانی بر خانواده و بیمار نیز قابل سنجش نیست.

دلشاد تصریح کرد: در دو سه دهه اخیر نگاه به سمت جنین ابعاد دیگری پیدا کرده است، جنین از بدو تشکیل نطفه به عنوان یک انسان تلقی می شود و باید در همه مراحل تکامل با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. علم امروزی این توانمندی را دارد که در زمینه ناهنجاری‌های مادرزادی تست‌ها و تجهیزات حساس‌تری تولید شود، همانطور که در چشم پزشکی و لاپاروسکوپی به دلیل تقاضای زیاد پیشرفتهای زیادی نیز انجام گرفته است ولی در زمینه ناهنجاری‌های مادرزادی هنوز اقبال خوبی نشده است.

دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: علی رغم محدودیت‌ها خوشبختانه امروزه متخصصان پریناتولوژیست و متخصصان ژنتیک، متخصصان جراحی اطفال، متخصصان سونوگرافی قادر هستند بسیار از ناهنجاری ها را در دوران جنینی تشخیص دهند و دقت تشخیصی در کشورمان در آزمایشگاه ها و مراکز مختلف تشخیصی معادل کشورهای پیشرفته است.

دلشاد عنوان کرد: به دلیل اینکه ناهنجاری‌های مادرزادی در کشورمان فاقد مرکز ثبت است به همین دلیل در حال حاضر آمار دقیقی از ناهنجاری‌ها در کشور وجود ندارد ولی موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی که اولین موسسه حمایت از این بیماران است در سالهای 85 و 86 توانست آماری از تعدادی ناهنجاری‌های تحت پوششی را در بیمارستانهای استان تهران و کرج تهیه و جمع آوری کند.

وی خاطرنشان کرد: آماری که در استان تهران به دست آمد با آماری که در کشورهای غربی ارایه شده تقریبا برابر است. شایعترین ناهنجاری در رشته جراحی اطفال لب شکری، شکاف کام، هیپوس پادیاس، آتریزی مری، مقعد بسته و انسدادهای روده است. 50 درصد ناهنجاری‌ها در سیستم عصبی دیده می‌شود و در درجه بعد ناهنجاری‌های قلبی است که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ناهنجاری های قلبی است و بیشترین معلولیت نیز ناشی از ناهنجاری های عصبی است.

لازم به ذکر است، کنگره نحوه تشخیص و برخورد با ناهنجاری‌های مادرزادی قبل و بعد از تولد امروز 27 دی به مدت سه روز در بیماستان میلاد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha