مهمترین نکته درباره سازمان نظام پزشکی این است که این سازمان یک سازمان و نهاد صنفی است که در وهله اول وظیفه آن دفاع از شأن و جایگاه جامعه پزشکی و حقوق مردم در حوزه سلامت است.

سازمان نظام پزشکی نتوانست از حیثیت پزشکان دفاع کند

سلامت نیوز : احمد اسفندیاری در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مهمترین نکته درباره سازمان نظام پزشکی این است که این سازمان یک سازمان و نهاد صنفی است که در وهله اول وظیفه آن دفاع از شأن و جایگاه جامعه پزشکی و حقوق مردم در حوزه سلامت است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی نباید به صورت حیات خلوت گروههای سیاسی تبدیل شود بلکه باید جایگاهی باشد برای حفاظت و حمایت از حقوق مادی و معنوی جامعه پزشکی امری که متأسفانه تاکنون به آن توجه لازم نشده است.

وی گفت:‌ وظیفه حفظ سلامت آحاد جامعه کمتر از حفظ امنیت نیست و افرادی که سکاندار مسئولیت در نظام سلامت هستند، مسئولیت سنگینی به عهده دارند و حفاظت از شأن پزشکان و حمایت از اعتماد مردم به جامعه پزشکی در مسیر حفظ سلامت مردم است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای اخیر به بهانه‌های واهی به علت اینکه افرادی انگشت شمار در جامعه پزشکی خطاهایی انجام دادند، شأن و منزلت جامعه پزشکی در نزد مردم تنزل پیدا کرد.در حالی که افراد متخلف در جامعه پزشکی به قدری اندک و انگشت شمار هستند که حتی می‌توان این جمع محدود را نادیده گرفت اما سازمان نظام پزشکی نتوانست در این مدت شأن و منزلت جامعه پزشکی را حفظ کند و جامعه پزشکی کشور در این مدت لطمه‌های زیادی خورد.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور گفت: از نظر حقوق مادی نیز متأسفانه عده زیادی از اعضای جامعه پزشکی و به خصوص پزشکان عمومی در مرز خط فقر زندگی می‌کنند و مشکلات معیشتی فراوانی دارند، سازمان نظام پزشکی در این مدت از نظر حقوق مادی پزشکان نیز نتوانست کاری برای این گروه انجام دهد.

اسفندیاری افزود: بسیاری از پزشکان هنوز از حقوق اولیه بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی محروم هستند و با درآمد اندک زندگی خود را سپری می‌کنند در حالی که معمولاً نخبه‌ترین افراد جامعه وارد رشته پزشکی می‌شوند.

وی اضافه کرد: پزشکان عمومی که 7 سال سختی‌های تحصیل را تحمیل می‌کنند، هنوز نمی‌توانند هیئت علمی شوند در حالی که این امکان برای یک فوق لیسانس علوم سیاسی یا علوم اقتصادی فراهم است.

وی ادامه داد:‌ افرادی می‌توانند از حقوق مادی و معنوی پزشکان دفاع کنند که خودشان از نظر مادی و معنوی سالم و پاک باشند، تخلفی نداشته باشند و به دنبال این نباشند که جایگاه سازمان نظام پزشکی را به سکوی پرتاب خود برای گرفتن مناصب سیاسی و حیات خلوت خود برای رسیدن به اهداف سیاسی خود تبدیل کنند.

وی گفت: متأسفانه در دوره گذشته مسئولان سازمان نظام پزشکی به میزان لازم از شأن و منزلت و حقوق مادی و معنوی جامعه پزشکی دفاع نکردند اما امیدواریم در دوره آینده افرادی در این سازمان مسئولیت بپذیرند که از این نظر بتوانند به وظیفه خود عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha