پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 65247
سلامت نیوز : انتخاب روزی به عنوان روز هوای پاك نخستین‌بار در برخی كلانشهرها مطرح شد. در حقیقت اولین بار NGOها یاسازمان‌ های غیردولتی در تهران و بخصوص جبهه سبز ایران انتخاب روزی با این عنوان را مورد توجه قرار دادند. سال 1374 این ایده مطرح شد و اداره كل محیط زیست استان تهران نیز از این ایده حمایت كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ در سال‌‌های بعد در دیگر كلانشهرها نیز مراسم خاصی برای این روز در نظر گرفته شد تا این كه سال 1380 روز هوای پاك به عنوان یك روز ملی تصویب شد و از آن به بعد در سراسر كشور برنامه‌های خاصی برای بزرگداشت این روز در كشور در نظر گرفته می‌شود.

مطرح شدن روزی به نام هوای پاك یا عناوینی مشابه آن، در سطح دنیا قدمتی 30 ساله دارد. این روز در دنیا تحت عناوین مختلف نظیر روز بدون خودرو نامگذاری شده است.

نخستین نگرانی‌های جدی در خصوص آلودگی هوا در سال 1366 مطرح شد. امروز بیش از 25 سال از آن ماجرا می‌گذرد بنابراین قدمت کم روز هوای پاك در مقایسه با قدمت زیاد آلودگی هوا در سطح كشور چندان قابل توجیه نیست و حساسیت تهرانی‌ها بسیار دیرتر از آنچه مستحق آن بود، نسبت به موضوع آلودگی هوا برانگیخته شده است.

آلودگی هوا روی همه موجودات زنده اثر سوء دارد و حتی گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عبارت دیگر هر زیست‌مندی كه تنفس می‌كند به هوای پاك نیاز دارد و اگر این هوا كیفیت مناسبی نداشته باشد در فرآیندهای حیاتی خود با اختلال مواجه می‌شود.

با توجه به این كه گیاهان موجوداتی با قابلیت انجام فتوسنتز هستند و برای انجام عمل فتوسنتز از روزنه‌های هوایی موجود در برگ‌ها كمك می‌گیرند، اگر سطح برگ‌ها از ذرات آلاینده، گرد و غبار و بخصوص ریزگردها پوشانده شود، امكان تنفس را از گیاه سلب می‌كند.

یكی از شناسه‌های آشنای این مساله خزان زودرس درختان در تهران است كه قدمتی بیش از 20 سال دارد و این نشان می‌دهد آلودگی هوا تا چه اندازه می‌تواند روی گیاهان تاثیرگذار باشد.

بر این اساس آلودگی هوا نه‌تنها درختان، میوه و سبزیجات بلكه درختان غیرمثمر را كه به صورت غیرمستقیم زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، در معرض خطر قرار داده است.

به این ترتیب آلودگی گیاهان می‌تواند در سلامت انسان‌ها و حیوانات هم تاثیرگذار باشد. می‌توان نتیجه گرفت انسان علاوه بر این كه به طور مستقیم در معرض خطرات و پیامدهای ناشی از آلودگی هوا قرار دارد به‌طور غیرمستقیم از آلودگی هوا روی دیگر اجزای محیط حیاتی نظیر حیوانات و گیاهان هم تاثیر می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha