پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 65248
سلامت نیوز : امروزه آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یكی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی كلانشهرها بویژه پایتخت ایران تبدیل شده ‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ آلودگی هوای كلانشهرها مخصوصا تهران، علل مختلفی دارد، اما آمارها و مطالعات چند سال اخیر نشان می‌دهد كه 80 درصد عامل این آلودگی‌ها مربوط به وسایل نقلیه و خودروهای تك‌سرنشین است.

اغلب كشورهای پیشرو مانند مكزیكوسیتی، توكیو و لندن نیز در گذشته‌ای نه‌چندان دور با چنین معضلی دست به گریبان بوده‌اند، اما این كشورها توانستند با اجرای برنامه‌ای مدون و دقیق در كمتر از 10 سال میزان آلودگی هوای كشورشان را به حد استاندارد برسانند.

در كشور ما نیز برای مهار این معضل اقدامات زیادی شده است، اما متاسفانه هیچ‌كدام از این طرح‌ها به دلیل موازی‌كاری نهادها و سازمان‌های متولی و تداخل برنامه‌ها به سرانجام نرسیده و هنوز حمل و نقل عمومی مناسبی برای شهروندان ایجاد نشده است.

ادامه روند این آلودگی، نشان از این واقعیت دارد كه كشور ما نیز باید همانند كشورهای پیشرو برای جلوگیری و پیشگیری از این معضل زیست‌محیطی، اقداماتی اساسی و كارساز به انجام رساند، از این‌رو به نظر می‌رسد باید در ابتدا مدیریتی یكپارچه برای كاهش آلودگی هوا و پیشگیری از تداخل برنامه‌ها و موازی‌كاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ایجاد شود و پس از آن با تخصیص اعتبار لازم ضمن بالا بردن سهم سفرها با وسایل نقلیه عمومی، بخش حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس نیز در كلانشهرها گسترش و توسعه یابد.

همچنین جمع‌آوری خودروهای فرسوده و از رده خارج شده، ارتقای استاندارد سوخت خودروها در شركت پخش و پالایش و افزایش سطح كیفی تكنولوژی خودروها نیز گره‌گشای این مساله خواهد بود. تحقق این امر مهم همت و عزم راسخی را می‌طلبد. همان‌گونه كه طی سال‌های گذشته به همت وزارت صنایع، انقلاب عظیمی در صنعت خودرو‌سازی رخ داد و سطح استاندارد خودروها از ایزو 17025 به یورو2 ارتقا یافت، یك‌بار دیگر نیز می‌توان همت گمارد و سطح كیفی و استاندارد خودروها را از یورو2 به یورو4 و 5 ارتقا داد. در این صورت است كه قادر خواهیم بود از عواقب احتمالی این بحران در آینده نزدیك پیشگیری كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha