سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد ـ سرپرست وزارت بهداشت ـ در حاشیه مراسم هجدهمین جشنواره رازی به پرسش‌های آرمان پاسخ داد. نکته قابل توجه در پاسخ‌های سرپرست این وزارتخانه، ارائه توضیحات کلی و از همه مهم تر، دوری از هر گونه انتقاد و گلایه بود. سیاستی که درست در مقابل روش وحیده‌دستجردی، وزیر سابق بهداشت قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پیش از این اعلام شده بود برخی از داروها به‌دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع، با ارز آزاد یا مبادله ای وارد کشور می‌شود، اکنون وضعیت به چه صورت است؟

ما چون ارز مرجع داریم دیگر نیازی به ارز مبادله ای نداریم چرا که این موضوع اگر ادامه پیدا کند، بازار دارو با اختلال مواجه می‌شود.

یعنی هیچ دارویی با ارز آزاد وارد نشده و نمی شود؟

ما برای مدتی به‌دلیل مختل بودن شرایط ممکن است با ارز آزاد دارو وارد کرده باشیم، دلیل آن نیز برخی مشکلات بود، در این وضعیت ممکن است اتفاقاتی نیز افتاده باشد، با این حال سیاست وزارتخانه این است که ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص دهد.

بر اساس اظهارات مسؤلان نگاهی به گزارش‌های اخیر اختصاص ارز، نشان می‌دهد، بیشترین میزان ارز اختصاص یافته به کالاهای اولویت پنجم و قطعات صنعتی و کمترین آن به کالاهای اولویت دوم بوده‌ است. به این معنی که کمترین ارز به بخش دارویی اختصاص داده و شما تاکید می‌کنید مشکلی برای ارز دارو ندارید. ماجرا چیست؟

چیزی نیست، بخش دارویی ما پیش از این حدود 500 میلیون دلار ارز بری داشته، این حالی‌است که ناگهان در چند سال گذشته به 2500 میلیون دلار رسیده است که این یکی از علائم نامعقولی است که باید بررسی کنیم ببینیم چرا این اتفاق افتاده است.

قرار بود خبرهای خوش درباره ارز دارویی اعلام کنید. الان وضعیت چگونه است؟

ارز دارویی ما نامحدود است، مشکل ارزی نداریم، فقط باید یک مقدار هماهنگی‌ها ایجاد شود تا سریع تر از این ارز استفاده شود.

هماهنگی با کجا؟

شرکت‌های دارویی به‌دلیل مطالباتی که داشتند پیش از این یک مقدار برای تهیه ریال مشکل داشتند که این را هم داریم تامین می‌کنیم.

با توجه به توضیح شما هیچ مشکل دارویی نداریم؟

اینکه الان مشکل دارویی داریم یا نداریم پس از تکمیل گزارش ها مشخص می‌شود، ما نیز پس از آن اعلام می‌کنیم.

خبرهایی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به گوش می‌رسد، پیش از این عنوان شده بود اگر فاز دوم اجرا شود، سهم وزارت بهداشت 6 هزار میلیارد تومان است، اکنون تکلیف این اعتبار چیست؟ خبری برای پرداخت آن شده؟

اگر فاز دوم شروع شد، اعتبار هم داده می‌شود.

تاکید شما بر اجرای طرح پزشک خانواده است، این در حالی‌است که وزیر سابق بر کمبود اعتبارها برای اجرای این طرح تاکید کرده بود، اعتبارها تامین شده؟

در طرح پزشک خانواده طبیعی است که تمام اعتبارات و امکانات در خودش موجود است، فقط دولت و مجلس برای شروع این کار اعتباراتی را در نظر گرفته اند که قرار است تامین شود.

چه میزان تامین شده است؟

بخشی از آن تامین شده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha