پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 65259

سلامت نیوز : کسی به درستی نمی‌داند چه اتفاقی افتاده. فراکسیون محیط زیست مجلس که زمانی منتقد سکوت سازمان محیط زیست در قبال قطع درختان در جنگل ها بود و سعی داشت برای صیانت از جنگل‌ها، هر گونه دخل و تصرف در این عرصه های سبز کشور را حداقل برای 5 ممنوع کند حالا دست خالی از صحن مجلس برگشته. مجلسیان که در چند هفته اخیر دامنه انتقادات خود را از رفتار سازمان محیط زیست در قبال محیط زیست کشور گسترده کرده بودند حالا از سوی رئیس این سازمان مورد خطاب قرار گرفته‌اند تا طرح صیانت از جنگل‌ها را تا 10 سال مقرر کنند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد دیگر غیرممکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به نظر می رسد این اظهارنظر پاسخی است به طرحی که فراکسیون محیط زیست مجلس داشت و قرار بر این بود که برای دور نگه داشتن هر گونه دست اندازی دولتی و خصوصی به جنگل‌های کشور، برای 5 سال حق هر گونه تخریب، برداشت و... از جنگل‌ها حذف و ممنوع شود. این طرح در عین ناباوری و درست در روزهایی که پایتخت اسیر آلودگی هوا بود رای نیاورد و به فراکسیون بازگشت. حال اما نوبت رئیس سازمان محیط زیست است که از نابسامان بودن عرصه جنگلی کشور گله کند و تنها راه را در تصویب قانونی بداند که به کمک آن هرگونه ورود به قصد بهره برداری یا تخریب جنگل‌ها تا یک دهه ممنوع باشد. محمدی زاده در گفته هایش سه عامل اساسی را به وجود آورنده بحرانی می داند که در حال حاضر عرصه جنگلی کشور را تهدید می کند؛ بهره برداری صنعتی، عدم منابع مالی کافی برای گسترش جنگل‌ها و نبودن ابزارهای لازم برای خروج دام‌ها از جنگل های کشور!

800 هزار هکتاری که می سوزانیم!

او گفته است که «سالانه 800 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی مورد بهره‌برداری صنعتی قرار می‌گیرد». جالب اینجاست که بخشی از این بهره برداری صنعتی صرف سوخت می شود چرا که به گفته محمدی‌زاده «سالانه حدود 7/6 میلیون تن چوب نیاز است که 2/1 آن از طریق واردات و عمدتا از کشور روسیه و 7/4 میلیون تن از طریق زراعت چوب تامین می‌شود.» جنگل‌های هیرکانی از قدیمی ترین جنگل‌های ایران هستند که تنها بخشی از آن در یال شمالی کشور باقی مانده و نگرانی از تخریب آن با وجود عوامل انسانی و افزایش پروژه های تخریبگران دولتی هر روز بیشتر و بیشتر می شود. رئیس سازمان محیط زیست به همین خاطر از مجلس درخواست کرده است که برای این جنگل قدیمی چاره ای بیندیشد و حداقل برای 10 سال به آن تنفس بدهد و بهره‌برداری صنعتی از جنگل قطع و به جای آن از زراعت چوب استفاه شود.

کاستی های جنگلی ایران

نگرانی که حالا رییس سازمان زیست محیطی نیز به آن اعتراف کرده در ساده‌ترین حالت این طور تعبیر می‌شود که هر سال نیاز به توسعه 100 هزار هکتاری جنگل داریم در غیر این صورت به گفته او «فلات ایران توسعه یافته و بیابان‌ها بیشتر خواهد شد» اما در مقابل آنچه که اتفاق افتاده تخریب گسترده جنگل‌ها لااقل در 50 سال اخیر بوده به طوری که در حال حاضر از 165 هزار هکتار مساحت کشور تنها 14 میلیون هکتار عرصه جنگلی مانده است. کاهش عرصه سبز کشور تنها محدود به جنگل‌ها نیست به طوری که آمارهای سازمان محیط زیست نشان می‌دهد از 86 میلیون هکتار مرتع کشور نیز تنها 10 درصد آن قوی است و این موضوع نیز می تواند به شتاب جنگلی شدن ایران بیفزاید. سرانه جنگل در ایران 1700 متر است و طبق برنامه چشم‌انداز 10 ساله، این میزان باید به 2500 متر برسد، یعنی باید سالی 600 هزار هکتار جنگل و فضای سبز توسعه یابد این در حالی است که محمدی‌زاده به این نکته اعتراف کرده که تنها سالیانه 200 هزار هکتار جنگل و فضای سبز در کشور ایجاد می‌شود یعنی تقریبا یک سوم آنچه که باید اتفاق بیفتد. او دلیل این مسئله را محدودیت منابع مالی می داند و در همان حال از تخریب گسترده جنگل‌ها با انگیزه های عمرانی، شهرک‌سازی و پروژه های عبور خطوط لوله در دل جنگل‌های کشور چیزی نمی‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha