پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6526

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود اخطار داده است که بیماری های واگیردار با سرعتی بی سابقه نسبت به گذشته درحال گسترش هستند.

اخطار: خطر بیماری های واگیردار در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، با توجه به وجود سالانه دو میلیارد و 100 میلیون مسافر هوایی در جهان، خطر شیوع بیماری همه گیر دیگری مانند ایدز، سارس یا تب ایبولا بسیار بالاست.

سازمان بهداشت جهانی خواستار تلاش فزاینده برای مقابله با شیوع بیماری ها، و مبادله داده های مربوط به انتشار ویروس ها برای کمک به ساخت واکسن شده است.

به گفته این سازمان در غیر این صورت اپیدمی ها می توانند آثار مخربی بر اقتصاد جهان و امنیت بین المللی به جا بگذارند.

در این گزارش تحت عنوان "آینده ای ایمن تر" آمده است که بیماری های تازه با سرعت "بی سابقه" یک بیماری در سال، ظهور می کنند.

از دهه 1970 تاکنون 39 بیماری تازه پدیدار شده است و سازمان بهداشت جهانی فقط در پنج سال گذشته بیش از 1100 اپیدمی بالقوه از جمله وبا، فلج اطفال و آنفلوانزای مرغی را شناسایی کرده است.

این گزارش می گوید: "به نهایت سهل انگارانه و غفلت آمیز است اگر فرض کنیم که بیماری دیگری مانند ایدز، یک ایبولای دیگر، یا یک سارس دیگر، زودتر یا دیرتر پیدا نخواهد شد."

گزارش می گوید مبادله داده ها، مهارت ها و فناوری های پزشکی میان کشورهای فقیر و غنی "یکی از مناسب ترین راه ها" به سوی ایمنی بهداشتی است.

لزوم شفافیت

سازمان بهداشت جهانی همچنین دولت ها را ترغیب می کند که درباره شیوع بیماری ها پنهانکاری نکنند. این سازمان اعلام کرده که تقریبا در نیمی از موارد، زنگ خطرها در مورد شیوع احتمالی بیماری ها را از طریق رسانه ها شنیده است.

این سازمان همچنین می گوید مقاومت دارویی تهدیدی برای کنترل بیماری ها است که آن را به استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها و معالجات بد به خصوص در مورد سل نسبت می دهد.

مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در مقدمه این گزارش نوشت که همکاری جهانی برای مقابله با بروز اپیدمی ها اهمیت اساسی دارد.

دکتر چان گفت: "با توجه به آسیب پذیری امروزی جهان در مقابل این تهدیدها، امنیت بهتر همبستگی جهانی را طلب می کند."

"امنیت بهداشتی برای همه جهانیان، هم یک آرزوی جمعی است و هم یک مسئولیت متقابل."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha